Jag har 2st exakt likadana access databaser. Låt oss säga att det finns 2st kolumner. Förnamn och Efternamn.
I den ena databasen så ska folk anmäla sig till... Sedan så har jag en sida där jag kan godkänna anmälningarna så dom läggs till i den andra databasen som visas på webben. På den sida som jag har gjort för att godkänna dessa anmälningar så finns det en länk som det står "Godkänn" på. Detta är länken som lägger till anmälningen i den andra databasen.
Nu undrar jag om det går att fixa så att det står "Godkänd" utan en länk ifall en anmälan redan finns i den databas som visas på webben?
det borde väl gå att fixa genom att köra ett sql-statement mot andra tabellen (antar att du menar att du har två tabeller som du skall flytta data mellan)...
typ:
sql = "select ettfalt from tabell2 where id = " & rsTabell1("id")
set rsTabell2 = connection.execute(sql)
if rsTabell2.EOF Then
Response.Write("<a href=""godkann.asp?id=" & rsTabell2("id") & """>Godkänn</a>")
Else
Response.Write("<font color=""gray"">Godkänn</a>")
End if
....
om du är med? alltså, man öppnar först tabellen där alla ligger i (inte med i koden) och loopar ut den, eller vad du vill göra.
sedan, för varje post i tabell1, så sql:ar du tabell2 och hämtar fältet där id:et är samma som i tabell1, och om det finns skrivs texten ut med grå text, annars så skrivs länken ut.
hoppas det var så du menade.
[editering]
självklart skall du stänga och förstöra rs-objektet efter att du kollat om posten fanns. alltså med:
rsTabell2.close
set rsTabell2 = nothing
efter det att du skrivit ut det ena eller det andra, (och innan du loopar vidare, ifall det är så du gör)....
------------------
There is always
something more to do
sql-satsen var mest för att ge ett exempel på hur du kunde göra... men kanske:
sql1 = "SELECT * FROM tabell1"
set rsTabell1 = connection.execute(sql1)
do until rsTabell.EOF
' skriv ut infon om posten, eller nått
sql2 = "SELECT * FROM tabell2 WHERE fornamn = '" & rsTabell1("fornamn") & "' AND efternamn = '" & rsTabell1("efternamn") & "'"
set rsTabell2 = connection.execute(sql2)
If rsTabell2.EOF Then
Response.Write("<a href=""lank"">godkänn</a>")
Else
Response.Write("<font color=""gray"">godkänn</font>")
End If
rsTabell2.close
set rsTabell = nothing
rsTabell1.MoveNext
Loop
På detta sätt fattar jag det att du vill ha det, men det kanske inte är så du menar?
------------------
There is always
something more to do
Okej, har du skapat något connectionobjekt tidigare i koden?
set connection = server.createobject("ADODB.connection")
connection.open "dsn=nisse"
Kolla att du namnen stämmer med det objekt du skapar och som du sedan använder för att göra open och execute.
Annars så får du väl slänga upp klabbet här så får vi se.
------------------ essentitia preter non sans multiplicandum