webForumDet fria alternativet

Array inkompatibel med vad?

4 svar · 188 visningar · startad av drain

drainMedlem sedan apr. 200165 inlägg

Nu strular det igen!!
Det första jag gör på en sida är att tilldela en array en massa värden. Allt det fungerar ok (om jag skriver ut dem osv).
sedan ett par postningar av olika forms som inte berör arrayen alls senare så kan jag helt plötsligt inte använda mina värden i arrayen. Det kommer ett felmeddelande och i msdn pratas det om något med referens till värden osv.. sa mig inte mycket.

Mellan postningarna har jag if satser som kolar querystrings osv... det märkliga är att det är helt ok att skriva ut arrayen efter en och två postningar men inte sedan. OBS att arrayen egentligen inte behandlas förrän efter 4 postningar det är bara jag som provat detta.

Fel:
Körningsfel i Microsoft VBScript fel '800a000d'
Inkompatibla typer
/fif/addgame.asp, rad 423

lite goa tips vore mycket välkommet (till en förrvirrad själ)

------------------
crack the liar´s smile

john_samuelMedlem sedan apr. 200118 inlägg

hum. problem likt dessa är alltid fördjävliga :)

Men oftast när dessa uppstår för mig, är när jag försökter tilldela en variabel ett värde, och den variabeln tidigare i scriptet varit en array. typ:

array = split("hej, hej, hej", ", ")
.....
array = "hejsan"

alltså, att variabeln först blir en array, typ array(0), array(1) osv, och sedan försöker man tilldela array (utan något index) ett värde. kanske det kan vara till hjälp.

------------------
There is always
something more to do

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Hur ser koden i scriptet ut?

Blir mycket lättare att lösa då... :)

[redigerat]
Om felet är det som john_samuel beskrev, kan man lösa det genom att sätta Arrayen till null innan man använder den igen.

str = "ett, två, tre"

do until x = y
     if(z = t) then
          arr = split(str, ", ")
     else
          arr = "z <> t"
     end if
     arr = null
x = x + 1
loop

Om man inte skulle sätta arr = null skulle man få ett felmeddelande... Samma felmeddelande som du får skulle jag gissa på :)
[/redigerat]

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- §e Grr... --

[Redigerat av SPiN den 14 apr 2001]

Jag är ledsen att jag inte svarat tidigare men jag är hemma och utan fastlina. Jag skall kolla om det saknas något index eller så. Koden är väldigt lång och det känns lite trist att slänga in allat det här tyvärr.
Tack i alla fall :)

------------------
crack the liar´s smile

Nu har jag tänkt till lite kan det vara så att när man använder metoden Getrows på ett recordset så får ma bara en reference till värdena och alltså så kan an inte använda arrayen till att tilldela något sedan (på vanligt sätt i alla fall)? Någon som vet säkert?? Framför allt är det någon som vet hur man kommer undan och kan göra en tilldelaning på vanligt sätt????

------------------
crack the liar´s smile

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)