webForumDet fria alternativet

Skicka info mellan olika sidor mm...

ASP

1 svar · 206 visningar · startad av Maggan74

Medlem sedan okt. 200355 inlägg
Frågan#1

Hej,
Jag skulle behöva hjälp med hur jag hämtar specifik information från olika tabeller.

Jag har en meny bestående av tre olika val. Första är årtal, efter det kommer avdelning och efter det vilken sida man vill titta på. Alla dessa val hänger ihop. Alltså när du väljer ett årtal, så kommer det fram information i Avdelnings menyn osv.

Okej, och här kommer mitt stora problem... Mitt sista meny val, där man väljer vilken sida man vill se på ser ut så här:

<SELECT onchange="reloadPage(1)" ID="Select3" NAME="Select3">
<option>välj sida!</option>
<%Do While Not RS.EOF %>
<OPTION value="<%=RS("avdelningsID")%>">
<%=RS("under_avdNamn")%></OPTION>
<%RS.MoveNext
Loop%>
</SELECT>
</form>
<%Else
'******************* 
' Det fanns ingen underkategori till den valda underkategorin.
'*******************
Response.write "<script>parent.frames['main'].location.href='../asp/visa/visa.asp?något=" & strAvdelning & "';</script>"
End if%>

Jag har alltså en Javascript funktion (onchange="reloadPage(1)") som känner av vad det är man väljer i menyn. Resultatet som ska visas är olika typer av statistik information. Men resultatet ska ju inte visas på samma sida som menyn är på utan jag anropar en annan sida som ska visas. Och nu undrar jag, hur får jag med mig informationen som finns i den sista menyn till den sidan som det ska visas på? Hur skriver jag på resultat-sidan att informationen som ska visas är beroende på det valet man gjort i menyn?

Sista menyn hämtar info från en tabell som innehåller en kolumn som heter PageID, tabellen heter tblUnderAvdelning. Och på resultat-sidan hämtas info från tabellen tblHits och den innehåller oxå en kolumn som heter PageID. Antar att man ska koppla ihop dom på något sätt... Jobbar alltså med Asp & SQL.

Det blev väldigt mycket text det här :l Hoppas att ni förstår hur jag menar. Tacksam för alla tips!

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Det jag kan tänka mig är enklast är att du i din reloadPage()-funktion lägger till en querystring, som du bygger upp från dom valen som är gjorda.
Eller om du har method="post" i din <form>, så kan du när sidan laddas kolla vilka <select> det är som har ett värde och bygga upp dom resterande <select>-taggarna utifrån detta.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)