webForumDet fria alternativet

Asp och Netscape

15 svar · 354 visningar · startad av nordan

nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg

Varför är det så att vissa sidor som är skrivna i asp bara fungerar i IE :q
Finns det nått som man kan peka på när det gäller detta eller är det ba så?
Kan det vara att dom är skrivna med vba eller.
Någon som har koll på detta :)
/
nordan

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Eh, nä, eftersom ASP exekveras på serversidan ska det inte bero på vilken webläsare du kör med. :)

------------------
"Jag vill ju vara så där tuff och originell som alla andra"

ERR0RMedlem sedan dec. 2000596 inlägg

Det är nog nåt som är kajko med HTML-kodningen i stället :)

------------------
Olle: Pappa, jag har fått en sticka i fingret...
Pappa: Nämen Olle, hur många gånger har jag sagt åt dig att du inte får klia dig i huvudet.

Nej jag tror inte att det har med html att göra :)
Jag är nästa övertygad om att det har med asp att göra faktist eller nått i den stilen oftas är det sidor som man skall logga in på som tar lång tid.
Men eftersom inge verkar kolla sidorna i netscape nuförtiden så kanske dom inte märker detta. Jag blir fan less på folk som inte gör sånna sidor så att dom funkar i den brwosern som användaren har valt...
Och nu vart jag oxå arg på att som bara gör sidor för IE x(

Fast det är inte ämnet i denna fråga så
/
nordan

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Såhär funkar det:

Klienten frågar servern om ett dokument, servern skickar det till asp-tolken som processerar filen, när den är färdig skickas filen till klienten. Sedan är det upp till klienten att tolka koden den får. Det spelar alltså ingen roll vilken webbläsare (eller program) det är, du får alltid samma resultat skickat till klienten... :)

------------------
webEye.nu SweQuake.com

Så då är det asså dom som har gjort sidorna som har klantat sig när det gäller att göra sidan så att den funkar i Netscape då :)
Låter inte rikigt på nått sätt faktist
Jag vet att Netscape är mycker bättre "enligt mig" att kolla koden om man säger så :e
För det finns ju faktist asp sidor som funkar alldeles utmärkt i Netscape och som går fort att ladda.
Men vad jag förstår av ditt inlägg Vide så är det asså Netscapes fel att det inte funkar som det skall eller att den som har gjort sidan inte kan sin sak :e
Än så håller jag fast vi att det inte kan vara netscapes fel utan den som har gjort sidan eller asp....
/
nordan

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Det är inte NS fel, utan den som kodat sidan så att klientkoden inte riktigt stämmer överens med W3s standard...

------------------
webEye.nu SweQuake.com

Fast det låter ju lite konstigt de med eftersom det ibland är stora siter som är så skall inte dom kunna sånt då eller :e ett exempel är idg som idag går mycket snabbare än vad den gjorde för ett halvår sen hmm det kan ju vara mycket besökare på en sådan sida och att deras databas inte hängde med riktigt

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Netscape är, på de flesta punkterna, en underlägsen webbläsare, och den är ju dessutom inte alls lika vanlig som IE (det var tvärtom för ett par år sedan). Därför väljer många att optimera sidorna för IE, och det tycker jag att man gör rätt i, så länge som man inte svävar ut och använder väldigt IE-specifika prylar på webbplatser som alla bör kunna ha tillgång till.

Det spelar ingen som helst roll om det är ASP,PHP,CFM,TAF, NSF eller något annat. Dessa spottar alla ur sig HTML (eller något annat, om man så vill), och då spelar det ingen roll om man har IE,NS,Opera eller en hembyggd webbläsare som heter Ostbåge 2000. :)

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Netscape är, på de flesta punkterna, en underlägsen webbläsare

tänk, jag har alltid anat att det är så det ligger till, men nu fick jag det bevisat. :)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
all your base are belong to us!</A>

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Kan vara något med <INPUT TYPE="TEXT"> Netscape skickar allt i textrutan som text, även tal. IE känner av om det är text eller tal och returnerar med rätt datatyp.
Detta har man problem med om man tex. har en Java Applet på en sida som ska ta emot värden ur ex. inloggningsruta.

Det är en av dom få gånger där det kan "krasha" med Netscape om inte utvecklaren testat.

I de fallen måste man alltid känna av och konvertera till rätt datatyp...

Kan vara en URL också som spökar. Netscape klarar ju inte mellanslag där. Om man skickar någon data med en URL kanske mottagarsidan strejkar.

/T

------------------
This is what the KLF is about

[Redigerat av Toonster den 12 apr 2001]

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Emission -> Var kan jag ladda ner Ostbåge 2000 ? :-)

/T

------------------
This is what the KLF is about

Såg denna sida har inte kollat så noga på den kan vara fel på nått annant men här är iaf en sida som inte funkar så väldigt bra i netscape http://www.pellesoft.nu
Men jag måste säga att jag gillar verkligen sidan vill bara visa lite vad jag mena med frågan.
/
nordan :h

hakangusMedlem sedan feb. 200144 inlägg

Vill också hänga på Netscape-tracket. Jag får också för mig att Netscape är långsamt och beter sig konstigt ibland.

Kolla bara in sidan www.retrodata.com/eko2000/a-o.asp i Netscape och Explorer. I mitt fall tar det ca 15 sekunder i Netscape och ingen tid alls i Explorer att få fram ett svar.

Skriv in en siffra från 1-461 i textrutan och klicka på Visa.

Vad händer hos er?

När sidan ligger på webbservern funkar det ju bra men inte i min lokala W2K-server. Något tips. Någon?

[Redigerat av hakangus den 13 apr 2001]

Den funkar ju bra i Netscape ju :q
/
nordan

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Att vissa sidor är sega i Netscape har förstås ingenting direkt med ASP att göra. Det beror nästan alltid på lite slarvig htmlkodning. NS är sämre på att tolka risig kod än IE. Det finns många rena htmlsidor som är slöa i NS men funkar bra i IE.

Tråden bör flyttas!

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)