webForumDet fria alternativet

Database or object is read-only!? IIS rättigheter databas

ASP

5 svar · 389 visningar · startad av Johanneshov

Medlem sedan nov. 200387 inlägg
Frågan#1

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Cannot update. Database or object is read-only.
/add.asp, line 19

Kör en recsec update

Är typ nybörjare men har fått asp:t att funka.
Kan öppna databasen men ej skriva till den.

Har ställt rättigheten write i IIS men det funkar inte.
Vad fel?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Den garanterat vanligaste frågan i detta forum! Sök på felmeddelandet och du kommer se att du inte har tillräckliga rättigheter på databasen!

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Som sagt, ett vanligt problem. Jag svarar med @nders ord.

@nders skrev:

Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.

I utforskaren, högerklicka på mappen där databasen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan.

Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.

Följ instruktionerna bara.

Medlem sedan jan. 200424 inlägg

anders jag älskar dej =)

vill bara tillägna lite gratitude till den 'web' intresserade's bästa forum.. finns inget forum med högre standard på medlemmarna.. anders den där enkla grejjen som avaktiveringen stod aldrig med i winxp's help.. och din hjälp rädda mej från många svett och blodiga timmar

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Så trevligt. :D

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

@nders är min!!!! :o
Älskar dig @nders! :f

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
113 ms — ändringar (db)