Hämtar in datum som är sparade i en Access Databas, men jag skulle vilka visa dom utan sekunderna.
Jag testade med strängen:
FormatDateTime(rstMess(3), 4)
men det gick inte så bra, nån som har en bra ide?
10 svar · 436 visningar · startad av Danielkun
Hämtar in datum som är sparade i en Access Databas, men jag skulle vilka visa dom utan sekunderna.
Jag testade med strängen:
FormatDateTime(rstMess(3), 4)
men det gick inte så bra, nån som har en bra ide?
Jag har fått hjälp med liknande här på wF.
Använd sök Format datum så finner du svaret.
FormatDateTime(rstMess(3), 2)
Tack Peeer, fast jag får bara ut Datum ur det.
2003-09-10 blir det.
Jag är ute efter 2003-09-10 03:41
Ett komma mellan datum och Tid skulle inte vara fel heller.. Går det att splitta upp den på nått sätt?
Ska testa o söka lite
Gjorde så här
<%=FormatDateTime(rstMess(3), 2)%>, <%=FormatDateTime(rstMess(3), 4)%>
O så blir det här slutgiltigt svar ;)
<%
Response.Write(Left(now,16))
%>
asp skrev:
<% Response.Write(Left(now,16)) %>
Visst kan man göra så, men det är fel. Man ska inte använda strängfunktioner på datum, eftersom datum ser olika ut beroende på vilka inställningar servern har.
Använd datumfunktioner till datum och strängfunktioner till strängar.
Mvh
men det fungerar ju.............
Ja på just den uppsättning. Man skall alltid skriva så generellt som möjligt. Och nära SQL standard förstås!
asp skrev:
men det fungerar ju.............
Ja, det fungerar, under förutsättning att datumformatet aldrig ändrar sig. Om du tar de sexton första tecknen av datumet 7/9/2003 9:42:00 PM, blir det rätt då?
Nej, använd datum-/tidfunktioner när det handlar om datum eller tid. Strängfunktioner använder man till strängar.
Vet inte hur det är med MySql men det går väl att formatera i sql-frågan oxå va? Eftersom det gällde access.
"select fält1, fält2, fält3, format$ ( datumfältet 'HH:mm' ) as TheDate, from tabell"
Response.Write rstMess(3)
eller är jag ute och cyklar nu?