Hej,
Jag håller på att plocka ut specifika ord från en db med hjälp av funktionen split. Men nu tror jag att jag skulle behöva använda mig av instr och mid funktioner, och tyvärr vet jag inte så mycket om dom. Har försökt läsa mig till men blir bara mer och mer förvirrad, så nu undrar jag om någon har en bra förklaring på hur jag kan göra. Så här långt har jag kommit:
dim Temp, Name, Str, Och
Do While Not RS.EOF
Temp = RS("Adress")
Temp = Split(Temp, "/search?")
If (UBound(Temp)> 0) Then
Name = Temp(1)
'Response.Write(Name)& "<BR>"
'Else
'Response.Write("Inget sökord användes" & "<BR>")
End if
Str = Name
Str = Split(Str,"=",-1,1)
If (UBound(Str)> 0) Then
Och = Str(1)
Response.Write(Och)& "<BR>"
Else
Response.Write("Inget sökord användes" & "<BR>")
End if
och resultatet jag får är "hej+kollikokk&ie". Nu vill jag bara plocka ut "hej+kollikokk". Och det är nu jag misstänker att jag ska använda mig av instr och mid. Någon? Tacksam för alla tips. :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Hur ser innehållet i RS("adress") ut?
StevePMedlem sedan mars 2003772 inlägg Url = "http://www.google.se/search?q=hej+kollikokk&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta="
strUrl = Mid(Url, InStrRev(Url, "/search?") + 8)
Response.Write strURL
Detta ger dig "q=hej+kollikokk&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta="
Om det var nåt sånt du var ute efter?
Nej det enda som jag vill få ut är det som står mellan "q=" och "&ie" i detta fall blir det hej+kollikokk. Jag har lyckats med att få ut "hej+kollikokk&ie" men nu vill jag få bort &ie.
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg [red]<%
strUrl = "http://www.google.se/search?q=hej+kollikokk&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta="
strFirst = Right(strUrl, Len(strUrl) - InStrRev(strUrl, "q=", -1, 1)-1)
strFinal = Left(strFirst, Len(strFirst) - Len(Right(strFirst, Len(strFirst) - InStrRev(strFirst, "&ie", -1, 1)+1)))
Response.Write strFinal
%>[/red]
Minsann, tror jag inte att det fungerar. :)
Lite fin justeringar så ska jag nog få det helt som jag vill. Tack så mycket.