Har funderat lite över hur man skall göra för att ladda upp en bild till en hemsida. Dvs, om jag loggar in som admin så skall jag kunna lägga till info om ett objekt samt en bild. Då måste faktan och länken till bilden sparas i en databas. Dock så måste dessutom bilden som ligger på min dator laddas över till servern, och sökvägen måste därefter bli rätt i databasen också, med tanke på att sökvägen inte är densamma som på min dator.
Jag har luskat fram att man kan använda sig av:
<input type="file" size="40" name="FILE">
Dock vet jag inte hur denna funktion funkar, vad den gör, om den för över filen eller sökvägen och hur man tar mot det...
Sammanfattat: Jag skulle vilja skicka över en bild till servern där hemsidan ligger samt info och sökväg till databasen som också ligger på servern, allt detta skall göras när jag är inloggad på hemsidan, faktan och bilden skall skrivas in / skickat med formulär...
Dock om jag laddar upp bilden till servern, måste det skapas nya mappar med tanke på att bilden eventuellt kommer "tillhöra" olika kategorier, ex: Samlarbilder eller Tidningar eller liknande. Dvs det måste skapas nya mappar som hanterar olika bilder beroende på vad bilden skall gälla...
Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig, vet att det blev lite mycket text, men det är bara en liten del av allt som jag sitter och funderar på, denna biten av hemsidan tycker jag har blivit den svåraste, mycket att tänka på ju...
Om du går till https://www.gruvsjo.com och tittar på hennes ASP-script så hittar du ett fotoarkiv, där du kan ladda upp bilder och skriva kommentarer till dom också om jag inte minns helt fel.
Fler får jätte gärna försöka hjälpa mig med ideér och tankar, det står helt still i mitt huve, eller snarare så snurrar allt!
Jag vill kunna ladda upp objekt till servern, de skall lägga sig i databasen, som innehåller info om objekten samt sökväg till bilden för varje enskilt objekt. När jag laddar upp detta till servern vill jag självfallet också ladda upp själv bilden som skall tillhöra infon som sparas i databasen, dock måste bilden lägga sig någonstans på servern (det får skapas nya mappar beroende på vilka kategorier som är valda för objektet) där sökvägen finner den sedan...
Var vänligt och ignorera ej denna tråd, någon kanske har en länk till någon sida eller guide där man kan lära sig från grunden när det gäller att skicka objekt/filer...
Skulle dock vilja ha lite mer tankegångar av andra, utan att läsa andras kod/script...
Hur som helst måste du ju ha ett uploadscript eller en komponent som laddar upp bilden. Såvida du inte tänkt klura till det själv också...
Att lära sig från grunden... det är väl inte egentligen någon direkt skillnad på om du lägger in ett namn från en fil du laddat upp i en databas eller om du lägger in ett namn från ett formulär.
En variabel är en variabel.
Jag rekomenderar dig att kika på tex Overrides script, i de trådar som sen handlar om detta skript lär du finna all upptänklig info.
Tack för era svar!
Får kolla igenom andras färdigt script när det gäller detta, trodde eventuellt att det fanns någon färdig funktion som laddade över en bild till en server eller liknande...
Som sagt, tack för era svar, Mvh Björn
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2