H hellboy Medlem sedan aug. 2003 49 inlägg Frågan 4 nov. 2003 21:21 #1 Jag har en sida med fem forms, som jag alla vill ska in i samma kolumn i databasen, så jag gjorde så här:
Connect.Execute("INSERT INTO listan (band,ipnr) VALUES('" & Replace(Request.Form("ett"),"'","''") & "', '" & ipnr & "')")
Connect.Execute("INSERT INTO listan (band,ipnr) VALUES('" & Replace(Request.Form("tva"),"'","''") & "', '" & ipnr & "')")
Connect.Execute("INSERT INTO listan (band,ipnr) VALUES('" & Replace(Request.Form("tre"),"'","''") & "', '" & ipnr & "')")
Connect.Execute("INSERT INTO listan (band,ipnr) VALUES('" & Replace(Request.Form("fyra"),"'","''") & "', '" & ipnr & "')")
Connect.Execute("INSERT INTO listan (band,ipnr) VALUES('" & Replace(Request.Form("fem"),"'","''") & "', '" & ipnr & "')")
får dock ett syntaxfel på första frågan, som jag inte vet varför... kan man överhuvudtaget göra såhär?
T tostewe Medlem sedan juni 2002 91 inlägg Kolla dina " & '
Tycker inte dom ser rätt ut kan du inte presentera den SQL sats du verkligen skickar till db. Dvs i stället för att skriva Connect.Execute() så skriver du Response.Write() klipper den SQL sats du får till databasen och postar den i forumet. Så är det lättare att se vad som kan vara fel om du nu får ett Syntaxfel.
H hellboy Medlem sedan aug. 2003 49 inlägg Det löste sig faktiskt.. felet låg i att en kolummn hade samma namn som databasen.. det får man uppenbarligen inte ha...