KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Hej! Kör med denna kodsnutt:
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQL = "SELECT AnvGruppID, AnvGruppNamn, AnvGruppBesk FROM AnvGrupp ORDER BY AnvGruppNamn"
RecSet.Open SQL, Connect, 3, 3
Dim ArrAnvGrupp
If not RecSet.eof then
ArrAnvGrupp = RecSet.getrows()
End If
Då får jag denna ordning i arrayn:
Dimision 1 är info i X-axeln och dimision 2 är från Y-axeln om man nu kan utrycka sig så. Nu skulle jag villja kasta om så att 1:an blir Y och 2:an blir X. Detta för att jag skulle behöva göra en redim och utöka X-axeln med ännu en plats vilket inte går om den inte finns i sista deminsionen. Går det att göra på något bra sätt?
Hmm, väldigt svårt att förklara. hoppas ni förstår vad jag menar.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det lättaste sättet är att lägga till en tom sträng i selectfrågan.
SQL = "SELECT AnvGruppID, AnvGruppNamn, AnvGruppBesk, '' AS NewField FROM AnvGrupp ORDER BY AnvGruppNamn"
mvh
HakanSMedlem sedan dec. 2002529 inlägg Verkar som du har designat din databas fel.
PS
Det heter för övrigt "dimension"
DS
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Tackar Anders, det var mycket lättare än jag kunde hoppas på! =)
Och tack även HakanS för din påpekning om stavning. Kännde mig för latt för att orka öppna Word eller slå upp i ordboken.
Men du får gärna förklara varför du tror att jag har designat min databas fel.
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Jag tror att HakanS inte funderade i samma banor som dig. Det första man tänker på kan lätt vara: Om han behöver ett fält till för data och inte har det i databasen redan har han ju designat den fel.
KoTTeN skrev:
Kännde mig för latt för att orka öppna Word
Kanske är bäst du gör det ändå. ;)
HakanSMedlem sedan dec. 2002529 inlägg Det var väl i dessa banor jag tänkte.
Om man ofta behöver lägga till nya fält för data så är ju databasen feldesignad.