lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Hej!
Jag försöker få en funktion som visar inlägg som är max 1 vecka gamla med följande kodsnutt:
kod... efterlysning.datumet > '#" & date-8 & "#' and ... kod
Problemet är att det blir i formatet 10/26/2003 och informationen som är lagrat i fältet datumet (med datatypen date) är i formatet 2003-11-03. Därför blir det bara error när jag försöker köra sql:en.
Min fråga är hur jag kan ändra formatet eller hur jag på något annat sätt kan skriva för att få inlägg som är max 1 vecka gamla utifrån formatet 2003-11-03?
Mvh Lena
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg where datediff('d',datumet,date) between 0 and 8
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Hej!
Utskriften av hela sql frågan blir då:
select * from Efterlysning, Lan where (datediff('d',datumet,date) between 0 and 8) and Efterlysning.lan_id = Lan.lan_id and (efterlysning.lan_id = 25) order by EfterlysID desc
och ger felmeddelandet:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.
Har kontrollerat fältnamnen och de stämmer.
Mvh Lena
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jo, det felmeddelandet brukar ju tyda på felaktiga kolumnnamn.
Om du testar frågan direkt i Access (eller var det det som inte gick för dig?) så brukar man få bättre indikation på vad som den tolkar som en parameter.
Om du byter date mot date() ?
MogMedlem sedan nov. 2003266 inlägg Detta funkar för mig.
Session.LCID = 1053
SQLstr = "SELECT * FROM tabell WHERE datum > Date()-95"
Session.LCID sätter formatet på datumet till 2003-11-03, samma som jag har i databasen.
datum > Date()-95 väljer alla poster där kolumnen datum är 95 dagar eller nyare.