lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Hej!
Jag har (som jag skrivit i ett tidigare inlägg) problem med att ändra datatyp på ett text fält till datum. Eftersom det inte verkar finnas någon lösning på detta har jag valt att istället skapa ett nytt fält med date som datatyp. Jag vill nu flytta över all information som finns i fältet E_reserv till det nya fältet som jag kallar för datumet.
Problemet är att jag får felmeddelandet Data type mismatch in criteria expression vilket ju med all säkerhet beror på att E_reserv är textfält och datumet är av typen date. Jag undrar nu om det går att konvertera från text till date? All information som är sparad i E_reserv är inlagt med <%=date%>
Tacksam för hjälp!
Mvh Lena
Kod:
if Request.Form("knapp")<> "" then
sql="select * from efterlysning"
set rs=stugdatabas.execute(sql)
do until rs.eof
datumet=rs("E_reserv")
sql2 = "INSERT INTO efterlysning(datumet)" & _
" VALUES ('" & _
datumet & "')"
set rs2=stugdatabas.execute(sql2)
rs.movenext
loop
end if
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Eftersom du vill ändra värdet i fältet 'datumet' så ska du inte använda INSERT INTO (som lägger till nya poster) utan UPDATE.
SQL=
UPDATE efterlysning
SET datumet = E_reserv;
Alltså: du behöver inte loopa genom nåt recordset för att göra detta.
stugdatabas.execute(SQL)
end if
Detta förutsätter alltså att du redan har skapat ett fält som heter 'datumet'
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Samtidigt tycker jag att du ska satsa på att försöka konvertera databasen så att du kan se tabellerna. Den är inte skrivskyddad eller nåt?
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Hej!
Ja helst skulle jag konvertera men det verkar inte fungera. Se http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=87530&forumid=22
Jag löste detta med överflyttningen med denna kod:
sql="select * from efterlysning"
set rs=stugdatabas.execute(sql)
do until rs.eof
datumet=rs("E_reserv")
id=rs("efterlysID")
sql2 = "update efterlysning set datumet=" & datumet & " where efterlysID =" & id
response.write(sql2)
set rs2=stugdatabas.execute(sql2)
rs.movenext
loop
end if
Mvh Lena