webForumDet fria alternativet

ASp

10 svar · 248 visningar · startad av Wowbagger

WowbaggerMedlem sedan apr. 200348 inlägg

En simpel fråga... kan man ha sin sida på en server men köra all asp och ha databasen på en annan på ett smidigt sätt?

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Japp! (Access undantaget (om du inte mappar upp mappen med databasen))

Hur menar du med access? jag har en mapp med alla databaser i på en server men jag vill komma åt dom från en annan.

Anslut databas-serverns mapp med databaser som en nätverksenhet på asp-servern. Säkert ingen optimal lösning, men den bör fungera.

nu är det så att det är sånna hära gratis webhotell och jag vill ha det bästa från varje ^^
men jag provar och ser om det går först annars hör jag av mig, det borde ju funka om man kör med en absolut sökväg till databasen...

får det inte att funka ><

finns det något sätt att generera sidan först på ena servern och sen bara läsa in den vanliga koden typ med <!--#include--> funktionen?

SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Ja, om du skriver ut all information du vill ha från den andra servern på en sida kan du göra såhär:

Set objHTTP = Server.CreateObject("Microsoft.XMLHTTP")
objHTTP.Open "GET", "http://www.sidan.com/sidan.asp", False
objHTTP.Send
strText = objHTTP.ResponseText
Set objHTTP = Nothing

Response.Write(strText)

hmm, det är nog jag som är lite dum i huvet för jag sa inte att jag kan bara köra asp på den servern med databasen >< men kan man inte spara information som i en databas fast i en hemsida? så att istället för att lägga till infon i databasen så läggs den till en html fil. som man sedan kan inkludera från den andra servern...

Om du nu ska spara datan i en fil (XML kanske är något att titta på) istället för i databasen, varför måste du då dela upp projektet på 2 servrar?

SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Det skulle kanske gå att inkludera den sidan med hjälp av en iframe?

för att jag är lite cp ^^
den ena har asp vilket jag vill använda men man får bara skicka 15mb/dag vilket är för lite samt att det är massa ful reklam så har jag ett konto på freeweb, ingen reklam, 100mb plats och 500mb/månad tyvärr ingen asp... så det är så det ligger till...

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)