webForumDet fria alternativet

hämta data från annan sida

ASP

10 svar · 481 visningar · startad av Gimbo

Medlem sedan dec. 20001 626 inlägg
Frågan#1

Hejsan,

visste inte vart jag skulle posta denna tråd , här eller i asp men men...

En snubbe jag känner nämnde detta om en sida han hade:
"jag hämtar nyheter från andra webplatser och visar dessa på min sida som att jag skrivit nyheten, och jag kan välja vilka nyheter jag ska ha med i mitt script, dvs nyheter som innehar ett speciellt ord ska dyka upp på min sida, detta m h a xml, fast min sida med nyheter har ändelsen .asp"

nu är det så att jag skulle vilja göra något liknande, men fattar noll av hur man går till väga, är detta möjligt om ja, är det någon som har lite kod för detta?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Ja, det är möjligt. Sök i ASP-forumet efter XMLHTTP så kommer du att hitta många trådar som tar upp det här.

Jag flyttar din fråga till ASP-forumet där det passar bättre, eftersom att du verkar använda ASP till det du vill göra. :)

jo men det verkar så stökigt och bökigt med XMLHTTP, det verkar så svårt att plocka ut just nyheterna från en viss sida, samt att jag vill att nyheter med ett visst ord ska listas på min sida, tror jag va uppe med detta tidigare i en tråd utan npgot bra svar.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det är inte XMLHTTP som är stökigt och bökigt i så fall, utan det är reguljära uttryck som kan vara lite problematiska. Egentligen är det inte så svårt som man kan tro. :)

Vilken sida är det du vill hämta information från? Är det t.ex. Expressen vet jag att man kan få använda sig av XML-filer direkt från deras server med de senaste nyheterna. Enkelt att hämta med XMLHTTP och sedan enkelt att formatera med MSXML. Då behöver du inte alls arbeta med reguljära uttryck.

det är mer tidningar som skriver om teknik jag vill hämta nyheter ifrån, typ, microdator, internetworld, idg mfl...

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

En tanke är ju att du pratar med din polare o hör hur han har gått tillväga...

skulle gjort det, men grejen är att jag ej har kontakt med honom längre

Medlem sedan maj 200391 inlägg

Ett kort svar: Tekniken kallas syndikering. Borde ge mer läsning om du söker på detta.

syndikering är väl då det finns färdiga källor att hämta information ifrån, dvs då en webbplats skapar filer där man går in och hämtar deta ifrån, eller är jag helt ute och cyklar?

låt oss säga att jag vill hämta nyheter från idg, och de inte har ngn färdig källa där man går in och rotar och hämtar data ifrån, hur gör man då?

xmlhttp är väl svaret på detta, men är det någon som har lite kod på hur detta fungerar och hur man plockar ut enbart nyheter från flera olika webbplatser??

någon???

Medlem sedan maj 200391 inlägg

OK, trodde du var redo att lösa uppgiften på det mer civiliserade sättet, med syndikering. Men ett hemsnickrat skript som måste modifieras så fort nyhetskällan strukturerar om på sin webbplats kan nog fungera också. Det är ju det ända sättet om nyhetskällan inte själv erbjuder sina nyheter via ett interface. Kan dock inte något om detta än...

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)