EmiloMedlem sedan dec. 200096 inlägg Med denna kod:
<% Response.Buffer = True %>
<%
If NOT session("inloggad") = "ja" THEN
Session("wrong") = "<b>Du måste logga in för att kunna besöka den begärda sidan</b>"
Response.Redirect("default.asp")
Else
Set db = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
db.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.mappath ("rum_rum.mdb")
SQL = "INSERT INTO inlagg (Text, Datum, av, rum) VALUES ('" & Request.Form("text") &"','" & Request.Form("datum") &"','" & Request.Form("av") &"','" & Request.Form("rum") &"')"
set RS = db.Execute(SQL)
response.redirect("visa_rum.asp?rum="&request.form("rum") &"")
End if %>
får jag detta felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80040e14'
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel i INSERT INTO-uttryck.
/emilohman/rum_skrivit.asp, rad 11
och rad 11 är:
set RS = db.Execute(SQL)
någon som vet vad det kan vara för fel?
------------------
EmilOhman.cjb.net
[Redigerat av Emilo den 09 apr 2001]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Datumliteraler i Access omges av #
SQL = "INSERT INTO inlagg (Text, Datum, av, rum) VALUES ('" & Request.Form("text") &"',#" & Request.Form("datum") &"#,'" & Request.Form("av") &"','" & Request.Form("rum") &"')"
db.Execute SQL,,128
Om du skriver din execute enligt ovan så skapas inget recordset.
Tillägg:
Jag missade det där med text, så det behövs också
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 09 apr 2001]
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg set RS = db.Execute(SQL) borde se ut så här; db.Execute(SQL)
Det behövs inget RecordSet för att sätta in data i en databas, så det är bara att köra SQL-satsen.
Men det löser troligtvis inte ditt problem... Prova att sätta fältet Text inom klamrar.
Det borde alltså se ut så här:
...
SQL = "INSERT INTO inlagg ([Text], Datum, av, rum) VALUES ('" & Request.Form("text") &"','" & Request.Form("datum") &"','" & Request.Form("av") &"','" & Request.Form("rum") &"')"
db.Execute(SQL)
...
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- §jr Grr... --
[Redigerat av SPiN den 09 apr 2001]
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg LarsG > Görs inte det automatiskt av Access? Har för mig det...
Annars kan Emilo blanda våra inlägg för att få det att funka troligtvis :)
[r]
Du borde använda klamrar runt Text eftersom att det är ett reserverat ord i SQL, liksom Date, m.fl. Tänkte att det kunde vara bra att förklara det :)
[/r]
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- §jr Grr... --
[Redigerat av SPiN den 09 apr 2001]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag tror nog att båda sakerna behöver ändras.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
EmiloMedlem sedan dec. 200096 inlägg SPiN: Det som du skrev gjorde susen men när jag skrev det som LarsG sa fick jag samma felmeddelande som förut.
Tack för hjälpen! ;)
------------------
EmilOhman.cjb.net