webForumDet fria alternativet

Session_onEnd?

7 svar · 481 visningar · startad av erik_nordell

erik_nordellMedlem sedan aug. 2000431 inlägg

varför fungerar inte detta??
har följande kod i global.asa

Sub Session_OnEnd
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath ("database/bas.mdb")
Connect.execute("update ft_info set active='haha' where active='"&session.sessionid&"'")
Connect.close
End Sub

active sätts inte till "haha" ???

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Därför att Session.SessionID är förstört i och med att Session_OnEnd sker... Tror jag... du kan ju testa det hela med att bestämma en active=1234 eller något.

trodde det var så att alla sessioner dör i session_OnEnd FÖRUTOM session.sessionid...?

Nix, fungerade inte att t.ex ta update ft_info set active='haha' where id=1"

nån idé vad som kan vara fel?

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

DevGuru skrev:

The Session_OnEnd event occurs when the Session ends. Normally, a Session is ended by being timed-out, either by default or by using Session.TimeOut, or by being abandoned by using Session.Abandon. The Session_OnEnd event is simply a subroutine with a reserved name that is placed in the Global.asa file. The code in the event cannot affect the user because he has quit the site.

In the example, there is no output because the user is already gone. The first line must specify the script language.

Note, only the Application, Server, and Session built-in objects are available from within the OnEnd event handler.

Jag antar att den sista meningen förklarar varför det inte fungerar.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det vi har lärt oss i den här tråden är att det bör fungera.

Vad kör du för OS / webbserver?

Har du provat att koden fungerar när du kör den löst på en asp-sida? Har du provat om session.onend exekveras överhuvudtaget?

Många har problem med att session_onend inte exekveras. Det har diskuterats tidigare här på wF, så sök. Även Google är ett bra sökställe, jag fick massor av träffar.

mvh

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Detta fel är en klassiker om jag inte minns fel.

Server.mappath fungerar inte i global.asa.
Du får hårdkoda sökvägen till databasen.

hmm okej... skippade global.asa idéen för wF låg nere så länge så jag löste det utan global.asa ;)
thx anyway

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)