webForumDet fria alternativet

Förklaring behövs

ASP

14 svar · 505 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hur fungerar dett i asp, förstår inte riktigt vad de menar. Någon som kan förklara med ett konkret exempel?

Följande krav måste uppfyllas för samtliga val av teknik och språk:
HTTP-server-sides-kod och HTML-kod ska vara separerade. Det får alltså inte finnas:
HTTP-serversides-kod i HTML-dokument.
HTML-kod i HTTP-server-sides-kod.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Re: Förklaring behövs

Addeladde skrev:

Hur fungerar dett i asp, förstår inte riktigt vad de menar. Någon som kan förklara med ett konkret exempel?

Följande krav måste uppfyllas för samtliga val av teknik och språk:
HTTP-server-sides-kod och HTML-kod ska vara separerade. Det får alltså inte finnas:

Du får inte mixa in HTML i det dokument som skall innehålla serversidekodningen. :)

Dvs ej så här:

<%
For I = 1 To 10
%>
<b>Nummer:</b> <u><%=I%></u>
<%
Next
%>

Eller något sådant! :)

Ja så förstod jag det också men hur fasiken separerar man asp och html från varandra?

Addeladde skrev:

Ja så förstod jag det också men hur fasiken separerar man asp och html från varandra?

Beror på vilken typ av jobb man gör, man kan göra så här, skapa ett html-dokument med fullständigdesign, och där man vill ha olika funktioner som nyheter tex. sätter man <NEWS> och sedan läser man in HTML-filen och och replacear <NEWS> med funktionen och visar sidan default.asp som laddar denna template..

Men här kommer jag ändå inte undan html-koden helt.. *tror jag*

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Kan du ge oss ett sammanhang?

Varifrån kommer dessa krav?

Det är en kurs som jag ska läsa på SU som heter internetprogrammering II. Där kan man välja olika huvudspår men det som det ges handledning på är Java och perl och CGI.
Vill man kan man välja ett egethuvudspår som asp asp.net php m.m.

Eftersom jag redan pluggar heltid oh detta är en extra kurs så känns det som om asp och även lite asp.net skulle vara ett bra alternativ då jag kan lite av det.

Perl känns lite för gammalt.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Oki, jag förstår lite grann. Med ASP är det ganska svårt att helt separera logik och presentation, men så här hade jag gjort i alla fall:

Jag hade låtit ASP / COM producera XML-dokument som formateras och transformeras med XSL och skickas till webbläsaren som färdig HTML. All presentation (HTML) ligger då i XSL-filen, och i ASP-dokumentet har du endast ASP-kod som producerar data.

Mvh

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

I ASP.NET så har du ju hela uppgifter klar, nästan.

.Net är ju uppbyggt för att man skall separera dessa två lager genom codebehind. Det är gjort så enkelt och tydligt som möjligt.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Nej, jag tror att alla förstår fel om jag får tolka det som jag vill. ;)

Du får inte blanda HTML och Server-side på det här sättet:

<%
<html>
<head>
<title> Response.Write( "Title" ) </title>
</head>
<body>
Response.Write ( "Content" )
%>

Däremot får du ju blanda med switch-context:

<html>
<head>
<title><% Response.Write( "Title" ) %></title>
</head>
<body>
<% Response.Write( "Content" ) %>

Kan det inte vara så de menar?

Allmänna krav
Alla uppgifter utom gesällprovet ska göras i grupp om 1-2 personer, gesällprovet ska göras ensam.
Vissa av uppgifterna är frivilliga men desto fler av dessa som man gör desto större blir sannolikheten för att få betyget VG/5. Man kan givetvis ändå få betyget VG/5 om man gör ett väldigt bra gesällprov. Bästa gesällprov till deadline 1 vinner ett pris.
Koden ska vara välstrukturerad och välkommenterad. Här finns bra info om hur koden ska se ut (för de som använder Java).
Uppgifterna ska redovisas på Internet, se vidare här.
Man kan fritt välja teknik (Servlets, CGI, JSP, PHP, ASP+ med flera) och språk (Java, Perl, VB, Phyton, C, C++ med flera) men vi handleder enbart på Servlets och CGI/Perl. Följande krav måste uppfyllas för samtliga val av teknik och språk:
Alla lösningar ska vara körbara dygnet runt på Internet. Notera att DSV's servrar enbart stöder Servlets, JSP, CGI och PHP. Vill man använda andra tekniker så måste man använda en server utanför DSV.
Designen på det grafiska användargränssnittet i uppgifterna är fri men försök att göra det så snyggt som möjligt. Man behöver alltså inte göra programmen identiska med de exempelprogram som ges för varje uppgift. Det är ok att använda alla de HTML-dokument som finns i de enkla exempelprogrammen men gör gärna egna.
CGI/Perl:

Då förstår jag. Då är det med andra ord separering av det slag som @nders föreslår som bör användas, låter det som. Vad jag kan komma ihåg från datorerna i plugget ( Jag pluggar på DSV ) så finns inte Visual Studio installerat, så att skriva COM-applikationer där blir lite klurigare. Du får i så fall skriva i C++ och kompilera till en ActiveX-dll. Men jag kan ju ha fel, det kanske finns installerat. :)

SPiN skrev:

Då förstår jag. Då är det med andra ord separering av det slag som @nders föreslår som bör användas, låter det som. Vad jag kan komma ihåg från datorerna i plugget ( Jag pluggar på DSV ) så finns inte Visual Studio installerat, så att skriva COM-applikationer där blir lite klurigare. Du får i så fall skriva i C++ och kompilera till en ActiveX-dll. Men jag kan ju ha fel, det kanske finns installerat. :)

Tror det skiljer sig från skola till skola med detta om VS är installerat eller ej, själv är det installerat på vår DSV-avdelning.

Japp, men nu gällde det ju DSV under SU. ;)

Men jag kan upplysa er båda om att kursen jag läser är en distanskurs.

Addeladde skrev:

Men jag kan upplysa er båda om att kursen jag läser är en distanskurs.

:e

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)