Moderator: Hittar ingen lämplig tråd för denna diskussion. Antar att den äger störst tillämpning här? Om inte, vänligen flytta den och mottag mina preventiva ursäkter. ;)
Fråga: Jag kan inte någonstans i POP3-specifikationen hitta ett kommando för att se storleken på bilagor i ett e-postmeddelande.
Osnygg lösning: Kontrollera storlek och antal meddelande på servern och jämför med förra inloggning.
Finns det en smidigare lösning för att undvika att e-postmeddelande med enormt stora filer som bilagor laddas ned till databasen i ett webbaserat e-postgränssnitt? (Ja... det var den minsta gemensamma nämnaren med detta ASP-forum *harkel*.)
Vad jag vet så har en POP3-server ingen kunskap alls om vad som är bilaga eller inte i ett meddelande. Det är nog upp till klienten att själv avgöra.
Storleken på hela meddelandet får du med LST och om du vill så kan du ju köra en TOP och leta efter Content-Type: multipart/mixed; för att kolla om det finns en bilaga, fast du kommer fortfarande inte att veta hur många eller hur stor de/den är.
En (rätt dålig) lösning kunde ju vara att bara ladda ner de X första raderna om meddelandet överstiger en viss storlek?
Nej i mail standarden finns det ingenstans där storleken på bilagor kan ses. Det du får göra är helt enkelt att hämta all data och se hur stor den är och sedan välja om den skall läggas in eller ej.
Eller som niko ovanför säger bara ta hela meddelandets storlek.
Fast det går ju inte om det nu är du som hostar Pop3 servern eller är det från pop3 servern som du hämtar meddelandena?