webForumDet fria alternativet

Dubbelfnutt + sökning

ASP

6 svar · 367 visningar · startad av ironhead

Medlem sedan mars 20011 346 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har gjort en sökmotor i ASP som via en VB Com komponent och en SP visar upp ett sökresultat på sidan.

Jag använder denna funktion för att eliminera problemen med enkelfnutt i sökrutan

Function rad(StrTxt)
  StrTxt=Replace(StrTxt,"'","null")
  rad=StrTxt
End Function

Men hur gör jag med dubbelfnutt (")...den kapar juh alla efterliggande parametrar i strängen....och skriver man bara dubbelfnuttar, så listar den alla poster i databasen.

Hur göra?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

För det första ska du inte förstöra användandet av apostrofer, utan endast escape:a. Replacea en apostrof till två.

- - - - - -

Var uppträder problemet med citationstecknen? I ASP? I din komponent? I anropet till din stored procedure?

ok jag ändrade StrTxt=Replace(StrTxt,"'","")
...men har juh fortfarande problemet med att söksträngen kapas när jag skickar in dubbelfnutt (") och alla poster loopas ut :(

Jag får inget felmeddelande, alla poster bara loopas ut...

ok jag ändrade StrTxt=Replace(StrTxt,"'","")

Varför då? Nu förstör du lika mycket som innan. Ersätt en apostrof med två apostrofer, så kan apostrofen användas som den skall.

@nders skrev:

Var uppträder problemet med citationstecknen? I ASP? I din komponent? I anropet till din stored procedure?

Jag förstår inte var själva problemet inträffar, därav min fråga. På vilket sätt kapas söksträngen?

Sorry trött....glömde sätta dit '' i strängen, som jag faktiskt hade gjort ;)

Jag hämtade upp värdet i en framesetsida, som sen skickar värdena vidare till resultatsidan.....så på framesidan körde jag med Server.Urlencode, då kom jag förbi problemet :)

Så det funkar som det ska nu?

Utan att helt förstå vad du menar så känns i alla fall användandet av Server.URLencode helt riktigt.

Mvh

*hehe* :)

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)