Default är 20 minuter. Tiden ändras genom att sätta session-objektets egenskap timeout till önskat antal minuter.
Mvh
9 svar · 370 visningar · startad av Thompa__85
Hejsan!
Har en liten fråga, när man skapar sessions, hur länge är dom aktiva? har märkt att mina varar i ca 15 minuter, men vill ha dom längre, hur gör man det?
Default är 20 minuter. Tiden ändras genom att sätta session-objektets egenskap timeout till önskat antal minuter.
Mvh
okej, tack!
så här skapar jag min session:
session("inloggad") = "ja"
vart skriver jag in hur länge den ska vara?
Jo, det ska fungera.
Det spelar ingen egentlig roll när du sätter timeouten, den gäller för hela sessionen, dvs alla sessionsvariabler du sätter.
okej, har sedan flera sessions, måste jag sätta timeout på alla eller räcker de med att jag skriver det en gång?
En gång. Den gäller för alla sessionsvariabler som tillhör aktuell session.
okej, tack så mycket!
@nders skrev:
En gång. Den gäller för alla sessionsvariabler som tillhör aktuell session.
Det bör dock tas i beakting att det skall göras någonstans där alla besökare påverkas av det. Om du t.ex. gör det på en sida som kanske inte alla besökare träffar, utan bara några, då är det meningslöst.
Gör det i global.asa eller i ditt framset/startsida för att få det att gälla för alla på sidan, oavsett. Det finns en mycket nyttig metod i global.asa som heter Session.OnStart som kan användas.