Jag använder mig av aspupload och vill ladda upp en fil utan att använda ett formulär eller kuna ange ett värde i en "input file"
hur skall jag göra ??
ASPupload utan form
10 svar · 260 visningar · startad av Glitter
Hur tänker du då?
Man skickar en stäng med filnamn till en sida som isintur skall ladda upp den filen.
Du använder ju ändå ett forumulär med
<form action="laddauppbild.asp" method="post">
<input type="hidden" name="bildnamn" value="<%=Session("anvandarnamn")%>">
<input type="submit" value="Ladda upp bild">
</form>
Något i den stilen du menar?
Mvh
/r Eller vill du att bilden ska laddas upp när man kommer till sidan? Isåfall går det att lösa genom en redirect och byta ut det riktiga filnamnet mot det du vill ha.
Glitter skrev:
Man skickar en stäng med filnamn till en sida som isintur skall ladda upp den filen.
Nej, hur skulle det se ut? Du ska alltså stjäla filer från min hårddisk utan att jag märker det?
@nders nej jag skall inte stjäla dina filer...
altså:
<%
filsokvag = "c:\hej.txt"
%>
<form action="upload.asp" method="post" enctype="multipart/form-data">
<input type=file value="<%=filsokvag%>" name=file1>
<input type="submit">
</form>
och då får jag inget värde i file1 och det är filsokvag som skall laddas upp
Glitter skrev:
@nders nej jag skall inte stjäla dina filer...
altså:
<% filsokvag = "c:\hej.txt" %> <form action="upload.asp" method="post" enctype="multipart/form-data"> <input type=file value="<%=filsokvag%>" name=file1> <input type="submit"> </form>och då får jag inget värde i file1 och det är filsokvag som skall laddas upp
Exakt! För om filsökvag visas i fältet kan du ju auto-submitta formuläret och stjäla filen.
Det är alltså fullt möjligt för folk att sno ens filer om man bara klickar på en länk?
Melea skrev:
Det är alltså fullt möjligt för folk att sno ens filer om man bara klickar på en länk?
Nej, det är ju det det inte är. ;) (Tack och lov)
Pjuh! Tänkte på den där mappen som är dold i min c:/windows/system32/khgdi/sys/pcd/test/
Vore pinsamt om folk kom åt den :OO
/r näääh skoja :e
just det ja tänkte inte på det...
jore ju rigtigt dumt om det hade gått...
men det var inte det som var syftet med functionen men men får hitta på något annat då...