Läste en sak idag som jag skulle vilja testa... jag har ju inte problem att ta ut det första och sista bokstaven i ett entakt ord utan jag fundera på att om man skriver in en mening så ska alla ord i texten slumpas förutom första och sista bokstaven i ordet.
Jag har hårdkodat lite åt dig. Nu slumpar vi bara ut ord som har 3 eller fler bokstäver.
randomize
mening = "Det här är endast en testmening"
arrOrden = Split(mening," ")
tmp = round(rnd * ubound(arrOrden))
ordUt = arrOrden(tmp)
if len(ordUt) > 2 then
ordUt = mid(ordUt,2,len(ordUt)-2)
end if
Response.Write ordUt
Function ShuffleWrite(strWord As String) As String
randomize
NotReady = True
ShuffleWrite = ""
While NotReady
intIndex = Rnd * Len(strWord) [blue]'tro om det måste till ett +1 här...[/blue]
ShuffleWrite = ShuffleWrite + Mid(strWord, intIndex, 1)
strTemp = strWord
strWord = Left(strTemp, intIndex - 1)
If Len(strWord) > 2 Then
strWord = strWord & Right(strTemp, intIndex)
Else
strWord = strWord & Right(strTemp, 1)
NotReady = False
End If
Wend
End Function
strText = "Utvecklingen av människans läsförståelse förbryllar"
astrOrd = Split(strText, " ")
For i = 0 To Ubound(astrOrd) - 1
strOrd = astrOrdr(i)
If Len(strOrd) < 4 Then
Response.Write strOrd
Else
Response.Write Left(strOrd, 1)
ShuffleWrite(Mid(strOrd, 2, Len(strOrd) - 1))
Response.Write Right(strOrd, 1)
End If
Next i
Lite trött såhär på morgonen, men det här kan ju förstås fungera... man vet aldrig ;)
Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet. TGkOIT VA? psus och karm.
Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet. TGkOIT VA? psus och karm.
:e
Fel! :) Jag gjorde samma misstag. Det ska vara de två första och de två sista bokstäverna i ett ord ;) Min egen :D
Fel! Jag gjorde samma misstag. Det ska vara de två första och de två sista bokstäverna i ett ord
Så är det inte. Felet i det du kommenterade är att vi läser inte alla bokstäver. Vad vi gör har vi ingen större kontroll över, eftersom hjärnan "ser" orden - ögonen kollar inte på bokstäverna utan på den bild som skapas av bokstäverna och det är detta hjärnan "läser". Den första och den sista bokstaven är, vad som på en vanlig tavla kallas, en ram.
Som Jesper T sa, så är det bara att plocka bort As String. Jag råkar få med dom där delarna p.g.a. att jag inte skriver i VBScript utan testar mina svar med Office och VBA.
Fel! Jag gjorde samma misstag. Det ska vara de två första och de två sista bokstäverna i ett ord
Så är det inte. Felet i det du kommenterade är att vi läser inte alla bokstäver. Vad vi gör har vi ingen större kontroll över, eftersom hjärnan "ser" orden - ögonen kollar inte på bokstäverna utan på den bild som skapas av bokstäverna och det är detta hjärnan "läser". Den första och den sista bokstaven är, vad som på en vanlig tavla kallas, en ram.
Jo, jag läste dom inläggen jag med, men det är bara den första och den sista bokstaven som är viktig... För riktigt långa ord kan det dock vara besvärligare, eftersom dessa ord har man inte sett lika många gånger. Sammansatta ord blir dock helt knasiga att läsa, eftersom den sista bokstaven i det första ordet och den första bokstaven i det andra ordet inte särbehandlas.
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2