Hej,
Jag undra om det är någon som vet något om hur man kopplar ihop en komponent till global.asa. Det jag försöker göra är en funktion (som en komponent) som ska triggas i Session_OnEnd (i global.asa). Jag vill kunna räkna ut hur länge en person har varit aktiv på en sida, det är alltså lite SQL inblandat här oxå... Känner mig lätt förvirrar hur allt hänger ihop... :l
Have it good.
Du får först skapa en referens till komponenten i Session_OnEnd: set objekt = createobject( "din.komponent" )
Sedan är det bara att använda funktionen: objekt.funktionen
Det är egentligen inte svårare än så, dock kan det bugga lite med Session_OnEnd, men det finns det många inlägg här på wF om, bara att söka i detta forumet. ;)
Tack, det är precis det som jag har gjort nu och det händer absolut ingenting. Så det är nog som du säger att det buggar lite... Men jag ska söka och se om jag hittar något. Tack så mycket och ha en trevlig helg.
Ett tips om du kör hemma är att kolla i eventloggen (windows eventlogg) för att se om du får något felmeddelande (eftersom felmeddelanden i Session_OnEnd inte visas på sidor).
om du vill se vad vad som har hänt i eventloggen så hittar du den genom Kontrollpanelen>>Administratörverktyg>>Loggboken om det är den du tänkte kolla i..
Session_OnEnd körs inte när din webläsare dör, utan efter 20 minuters inaktivitet. Alltså kan du inte stänga webläsaren och sedan tro att något skall hända.
Session_OnEnd har någon lustig egenskap att köras lite när den själv vill. Har aldrig fått den att fungerar till 100%.
Nu vet jag inte riktigt hur du gör med din komponent, men VB-komponenter är apartmentthreaded det betyder att om du stoppar in en VB-komponent i en session-variablel och sedan använder dig av denna komponent genom alla sidor, så har du fått en FET flaskhals eftersom denna komponent som ligger i din session objekt endast kan hanter 1 användare åtgången.
Det skall dock inte vara några problem att skapa/använda/döda komponent i Session_OnEnd. Men lägg den inte i ett sessionobjekt och använd på andra sidor på din site.
Men om Session_OnEnd inte fungerar till 100%, vad ska man då ha den till egentligen? Nu har jag provat att lägga in min komponent direkt under Session_OnEnd, men det blir fortfarande inget reultat i min db. Finns det något annat sätt man kan lagra information från vilken tid användaren kommer in/kliver ut från en sida. Jag måste lagra det på någotsätt eftersom jag senare vill räkna ut hur länge en person har varit på en sida...
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849