webForumDet fria alternativet

Datum / Språkproblem

2 svar · 208 visningar · startad av Jaar

JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg

Hejsan svejsan...

Jag har ett problem. Det är så att jag kör en engelsk NT4 server (ganska gammal o skruttig) och försöker göra om en text till ett datum i en oracle server... o detta går inte så bra.

Det verkar som om 2003-10-05 inte vill göras om p.g.a tecknet - har olika asciivärden (?) eller något på de båda servrarna... Det går iaf inte att skicka in 2003-10-05 till servern och le och vara glad (går från min utvecklar klient dock som är svensk xp).

Det hela skickas iaf till en store procedure.. och det ser ut så här:

sql = "{ ? = call pack.skapaavtal(?,?,?) }" 
 set cmd = Server.CreateObject("ADODB.Command") 
 cmd.ActiveConnection = OBJdbConnection 
 cmd.commandText = sql 
 cmd.commandType = adCmdText 

cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("retval", adBSTR, adParamReturnValue, 100)

cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@kundnr", adInteger, adParamInput, , Replace(Session("kundnr"),"'", "''")) 
 if Request.Form("datum") <> "" THEN
   cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@datum", adVarChar, adParamInput, 10, Replace( Request("datum"),"'", "''")) 
 else
   cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@datum", adVarChar, adParamInput, 10, "sysdate") 
 end if
 cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@aplkod", adVarChar, adParamInput, 20, Replace(Session("arbplatskod"),"'", "''")) 

cmd.execute 

retValue = cmd.Parameters("retval").value

Hur löser jag detta? Finns det något sätt? SP tar emot strängen som ett datum, så jag kan inte riktigt formatera den anorlunda...

Testade att skicka in sysdate istället, och det fungerade inte heller.. så det verkar som om det är något annat fel...

Löst

Det var mycket riktigt så att det var beroende på klientens språk och att datumet sattes konstigt när det autoformaterades... antar att den funktionaliteten ligger i koplpingen till databasen...
Tack för hjälpen jag skulle fått om jag inte löst det själv :D

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)