webForumDet fria alternativet

Problem med db sökväg i global.asa!

ASP

1 svar · 213 visningar · startad av tigger

Medlem sedan feb. 200125 inlägg
Frågan#1

Hej!
Undrar lite om db sökvägar i global.asa.
Brukar skriva sökvägen som en application_onstart i global.asa:

sokvag = Server.MapPath("db/dbTest.mdb")
Application("dbConnection") ="driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & sokvag

Och sedan öppna den på en särskild sida dbOpen.asp som jag includerar:

<%	
dim db
set db = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
db.Open Application("dbConnection")
%>

Detta funkar bra förutom vid vid vissa tillfällen om tex servern på webbhoteller startas om och någon kommer in på en undersida. Då blir sökvägen helt fel. Detta brukar oftast lösa sig om man uppdaterar global.asa igen. Finns det något sätt att undvika detta?
En fråga till angående detta. Brukar använda mig av ODBC 'connection sting' men har läst att det skulle vara bättre att annvända OLE DB:

sokvag = Server.MapPath("db/dbTest.mdb")
Application("dbConnection") = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & sokvag

Får dock inte denna att fugera på webbhtellet, vad kan detta bero på och vad är det för skillnad på de olika? ...Och vad är det för skillnad på filedsn som läggs i en session variabel:

Session("admin") = "filedsn=" & Server.MapPath("db/admin.dsn") & ";DBQ=" & Server.MapPath("db/admin.mdb") &";"

Har ej gjort denna själv så jag är osäker på hur den fugerar eftersom file-dsn inte verkar innehålla någon koppling till db.
Vilket är bäst att annvända sig av?
Tacksam för alla tips :)!

------------------
//Tigger

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Ett känt problem...

Du får ange rotten till din webbplats i sökvägen, och sedan lägga till den lokala sökvägen på det:

server.mappath("\") & "\db\dbTest.mdb"

Funkar inte det, så är det bara att testa dig fram tills du hittar rätt... :)

------------------
webEye.nu SweQuake.com

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)