tank82Medlem sedan feb. 2003210 inlägg Fan här sitter man med ont i huvudet och världens förkylning, kan någon hjälpa mig med detta. :l
Tack på förhand!
Microsoft JET Database Engine error '80040e14'
Syntax error (missing operator) in query expression ''En rubrik'artikel'Visby''.
admin.asp, line 184
<%RecSet.Close
Set RecSet = Nothing
End If
If Request.Querystring("action")= "spara" Then
Rubrik = Request.Form("rubrik")
Typ = Request.Form("typ")
Ort = Request.Form("ort")
Skribent = Request.Form("skribent")
Bildurl = Request.Form("bildurl")
Texten = Request.Form("texten")
[red][b](Rad 184) Conn.Execute("INSERT INTO nyhetartikel(Rubrik,Typ,Ort,Skribent,Bildurl,Texten) VALUES('" & rubrik & "'" & typ & "'" & ort & "','" & skribent & "','" & bildurl & "','" & texten & "')")[/b][/red]
Response.Redirect "admin.asp"
End If
If Request.Querystring("action") = "andrat" Then
Conn.execute("Update nyhetartikel Set Rubrik='" & rubrik & "', Typ='" & typ & "', Ort='" & ort & "', Skribent='" & skribent & "', Bildurl='" & bildurl & "', Texten='" & texten & "' Where id = "& Request.Querystring("id"))
Response.Redirect "admin_artiklar.asp"
End If
If Request.Querystring("action") = "delete" Then
Conn.Execute("Delete From nyhetartikel Where id="& Request.Querystring("id"))
End If
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Du verkar ha glömt ett komma.
Conn.Execute("INSERT INTO nyhetartikel(Rubrik,Typ,Ort,Skribent,Bildurl,Texten) VALUES('" & rubrik & "'[b],[/b] '" & typ & "'" & ort & "','" & skribent & "','" & bildurl & "','" & texten & "')")
tank82Medlem sedan feb. 2003210 inlägg moahaha fan vad seg man är... JÄTTE TACK!! ;)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du saknar lite kommatecken mellan fältvärdena i SQL-frågan.
Conn.Execute("INSERT INTO nyhetartikel(Rubrik,Typ,Ort,Skribent,Bildurl,Texten) VALUES('" & rubrik & "', '" & typ & "', '" & ort & "','" & skribent & "','" & bildurl & "','" & texten & "')")
Du borde också se till att byta ut apostrofer mot dubbla innan du gör insert.
Mvh
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Rubrik = replace(Request.Form("rubrik"),"'","''")
Så måste du göra med alla strängar som du vill lagra i databasen.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Weee, Sebbe är het på gröten! :D
tank82Medlem sedan feb. 2003210 inlägg Öhh nej det fungerade inte? hmm konstigt
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Du har glömt att skilja dina fält med komman...
VALUES('" & rubrik & "', '" & typ & "', '" & ort & "', '" & skribent & "','" & bildurl & "','" & texten & "')
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg
@nders skrev:
Weee, Sebbe är het på gröten! :D
Ja, för en gångs skull! :D
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Jäklar i min låda... här small det bara till :e
tank82Medlem sedan feb. 2003210 inlägg ja hehe... lungna er lite =)
tank82Medlem sedan feb. 2003210 inlägg Nu får jag:
Microsoft JET Database Engine error '80004005'
Operation must use an updateable query.
admin.asp, line 184
tank82 skrev:
Nu får jag:
Microsoft JET Database Engine error '80004005'
Operation must use an updateable query.
admin.asp, line 184
Du har inte skrivrättigheter till databasen. Sök lite på forumet för att få veta mer. :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Den som söker, han letar, och bör finna. Du har rättighetsproblem på mappen där databasen ligger.
red: Sebbe, snart känner jag mig tvungen att slå dig i pannan med en stor sill. ;)
mvh
tank82Medlem sedan feb. 2003210 inlägg hehe ni har så rätt så rätt ;)
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Men LOL, ni är så roliga allihopa ;) :D :e
@nders skrev:
Den som söker, han letar, och bör finna. Du har rättighetsproblem på mappen där databasen ligger.
red: Sebbe, snart känner jag mig tvungen att slå dig i pannan med en stor sill. ;)
mvh
Nej, snälla! Gör inte det! :x
tank82Medlem sedan feb. 2003210 inlägg hmmm i detta kod är det inget fel i va? ;)
If Request.Querystring("action") = "andrat" Then
Conn.execute("Update nyhetartikel Set Rubrik='" & rubrik & "', Typ='" & typ & "', Ort='" & ort & "', Skribent='" & skribent & "', Bildurl='" & bildurl & "', Texten='" & texten & "' Where id = "& Request.Querystring("id"))
End If
If Request.Querystring("action") = "delete" Then
Conn.Execute("Delete From nyhetartikel Where id="& Request.Querystring("id"))
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
tank82 skrev:
hmmm i detta kod är det inget fel i va? ;)
Nja, koden ser korrekt ut, men som jag och LarsG påpekat ovan bör du alltid se till att byta ut en apostrof med två i värden du ska använda i SQL-frågor. ;)