webForumDet fria alternativet

SessionProblem

ASPur ASP

13 svar · 339 visningar · startad av Asa

Medlem sedan dec. 20011 860 inlägg
Frågan#1

Har en community som en kund ska ha och har problem med att man loggas ut efter 15 minuter. Har satt Session.TimeOut till 45 minuter men det strular iallafall.

Nån som vet vad det kan vara?!?

Medlem sedan nov. 2001101 inlägg

Har haft liknande problem med IIS.
Har fått sätta timeout för sessioner (Egenskaper/Tillämpningsegenskaper under webbplatsens egenskaper) med samma tid som i ASP-koden.

Hmm, men detta händer ju på Wa-data. Ska jag höra med dom?

Eller kan det vara denna kod?

DT = Now()
Conn.Execute("Update " & SqlName & "_users Set active_check='" & DT & "' Where id=" & Session("mem_id"))
Set RS=Conn.Execute("Select * From " & SqlName & "_users")
Do Until RS.EOF
  If RS("status") = 1 AND DateDiff("n", RS("active_check"), DT) > 45 Then
    Conn.Execute("Update " & SqlName & "_users Set status=0,status_var='' Where id=" & RS("id"))
    If Session("mem_id") = RS("id") Then
      Session.Abandon
      Response.Redirect "index.asp"
   End If
  End If
RS.MoveNext
Loop	
RS.Close
Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Om du har satt Session.TimeOut till 45 så ska det fungera.
Och Åsa, använd helst

Session.Contents.Remove("sessionen")

i stället för

Session.Abandon

- man får mer kontroll då, och om man nu har multipla sessioner för samma användare och bara vill radera en av dem, så går det ju inte med Session.Abandon, eftersom alla sessioner då avslutas. :)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Multipla sessioner?

<ot>
m_soderlund: Om du hade hållit isär Sessioner och Sessionsvariabler så hade det du skrivit blivit mycket mindre förvirrande.

Om Asa anropar Session.Abandon så beror det ju förmodligen på att hon vill avsluta hela sessionen (i motsats till att bara nolla en enskild sessionsvariabel)?
</ot>

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Re: SessionProblem

Asa skrev:

Har en community som en kund ska ha och har problem med att man loggas ut efter 15 minuter. Har satt Session.TimeOut till 45 minuter men det strular iallafall.

Nån som vet vad det kan vara?!?

jag vet inte vet vad det kan vara... men något säger mig om du har din Session med tiden 15 min så varför inte uppdatera session så länge som personen är aktiv på communityn, ditt vars jag vill komma är att för varje gång en sida inom communityn laddas uppdatera sessionen, för om du stoppar den till 45 minuter och personen är fortfarande kvar på communityn kommer han att loggas ut.

Så se till att uppdatera alla de nödvändiga sessionerna som behövs för att kunna vara online varje gång en sida inom communityn laddas!!

Tyå så?
Session("aktiv") = Now

Å göra en koll på sessionen?

Asa skrev:

Tyå så?
Session("aktiv") = Now

Å göra en koll på sessionen?

Nja du skall inte behöva en speciell session för att kolla det, om du har exempel två sessioner för användaren typ:

Session("UserSess") = rs("usrID") ' typ...
Session("SessionID") = Session.SessionID ' typ...

Så uppdatera dem varje gång en sida laddas, om du har en
speciell funktion som kollar om man är inloggad på sidan så lägg dem i den...

Har ett exempel hemma som du kan kolla på om du vill, men jag är just nu inte hemma... typ vid 17.00 är jag hemma...

Okej men jag behöver inte sätta en tid på sessionen alltså! Men det vore snällt om jag kunde få se hur du har det. Kommer du ihåg att kolla upp det åt mig? Vore jättesnällt.

Hmm, varför ha en sådan session oxå?

Session("SessionID") = Session.SessionID

Asa skrev:

Hmm, varför ha en sådan session oxå?

Session("SessionID") = Session.SessionID

Det skall jag förklara för dig sedan när jag kommer hem! :)

Okej, det låter fint! Jag har icq: 118016773 ifall du vill kontakta mig där! Är säkert invisible men skicka ett mess.

Asa skrev:

Okej, det låter fint! Jag har icq: 118016773 ifall du vill kontakta mig där! Är säkert invisible men skicka ett mess.

Det gör jag! :)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)