aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg 1. Jag har ett registrering script där jag vill vara säker på att man inte använder mellanrum, /, * i användarnamnet, hur ska satsen se ut för att kontrollera detta(if sats förmodar jag)?
2. Hur gör jag för att se till så att man inte kan använda HTML i en form men tillåta radbrytningar? Provade med Server.HTMLEncode men då funkar inte radbrytningar!
Tacksam för hjälp :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg hejs!
if instr(username," ") >1 or instr(username,"/") >1 or instr(username,"*") >1 then
'inte ok!
else
'helt ok!
end if
2. du kan ju alltid ersätta enter i textarean med <br>, detta gör du isf efter server.htmlencode. ex:
texten = replace(server.htmlencode(texten),vbcrlf,"<br>")
ålrajt?
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
all your base are belong to us!</A>
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Men @nders, går man efter ditt första exempel så kommer det slinka igenom om det första tecknet är ogiltligt... ;)
if instr(username," ") >0 or instr(username,"/") >0 or instr(username,"*") >0 then
'inte ok!
else
'helt ok!
end if
------------------
webEye.nu SweQuake.com
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg jag fick inget av det att funka faktiskt :(
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg självklart. kan inte skylla på någonting annat än temporär sinnesförvirring. lessen för det.
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg får du något fel`?
posta hela din kod här så ska vi hjälpa dig...
------------------
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg nix, den gick bara förbi
<%
SQL="SELECT Username From Users WHERE Username= '"& Session("Username") &"'"
set rst=conn.execute(SQL)
SQL1="SELECT Email From Users WHERE Email= '"& Session("Email") &"'"
set rs=conn.execute(SQL1)
%>
<%
if instr(Username," ") >0 or instr(Username,"/") >0 or instr(Username,"*") >0 then
Response.Write "<font class=mark>Du har använt felaktiga symboler i användarnamnet!</font><font class=ie><br>Använd din webbläsares bakåtknapp för att gå tillbaka och ändra.</font><br>"
ElseIf Not Request.Form("avtal") = "yes" then
Response.Write "<font class=mark>Du har inte godkänt Medlemsavtalet!</font><font class=ie><br>Använd din webbläsares bakåtknapp för att gå tillbaka och ändra.</font><br>"
elseIf Not Request.Form("Password") = Session("Password2") then
Response.Write "<font class=mark>Lösenorden överensstämmer inte med varandra!</font><font class=ie><br>Använd din webbläsares bakåtknapp för att gå tillbaka och ändra.</font><br>"
elseif not rst.eof then
response.write "<font class=mark>Användarnamnet är upptaget!</font><font class=ie><br>Använd din webbläsares bakåtknapp för att gå tillbaka och ändra.</font><br>"
elseif not rs.eof then
response.write "<font class=mark>E-mail adressen är redan registrerad!</font><font class=ie><br>Använd din webbläsares bakåtknapp för att gå tillbaka och ändra.</font><br>"
else
Response.Redirect "regged.asp"
End If
rs.Close
rst.Close
Conn.Close
%>
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Variabeln username får inget värde innan du gör kontrollen
<%
SQL="SELECT Username From Users WHERE Username= '"& Session("Username") &"'"
set rst=conn.execute(SQL)
SQL1="SELECT Email From Users WHERE Email= '"& Session("Email") &"'"
set rs=conn.execute(SQL1)
%>
<%
[b]Username = Session("Username")[/b]
if instr(Username," ") >0 or instr(Username,"/") >0 or instr(Username,"*") >0 then
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg OK, LarsG hittade felet, så jag tar bort det här :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
--- Jag ÄR den enda med en britney-cursor! ---
[Redigerat av SPiN den 29 mar 2001]
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg tack, glömde det *skäms* ;)
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg en fråga till, hur gör jag för att kolla att man har använt minst 4 tecken och max 15 i användarnamnet/lösenordet?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
if Len(username) < 4 or Len(username) > 15 then
response.write 'Käck text om att det är fel'
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg @nders, hur får du
texten = replace(server.htmlencode(texten),vbcrlf,"<br>")
att funka?
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg sorry, glömde sätta in det i en function :)
jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg Hej!
Det är lättare att infoga en funktion på de sidor du vill använda radbrytning. Då slipper du skriva om det varje gång.
Kod:
Function Radbryt(rfix)
rfix = "<P>" & Replace(rfix, vbCrLf, "<br>") & "</P>"
Radbryt = rfix
End Function
sedan "hämtar du det på följande vis:
<%= Radbryt(RS("fältnamn") %>
Glöm inte skriva WRAP="virtual" i formulärets inputtagg.
Mvh
Jörgen
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg jag har lagt funktionen redan efter head taggen :)
wrap="virtual"???
har aldtrig använt det tidigare faktiskt, trots att jag kan relativt mycket inom HTML *skäms*