webForumDet fria alternativet

Prestandafråga

ASPur ASP

2 svar · 171 visningar · startad av peterbladh

peterbladhMedlem sedan juni 2000277 inlägg

Hej

Jag skall bygga om ett intranät som idag består av en j-a massa sidor. Jag tänkte göra det helt databasbaserat och undrar då om det är vettigt att använda en enda (fysisk) sida för att visa olika sidor ?(ni förstår vad jag menar va?), förutom några specila då.

Exempel:
Idag finns det ett gäng avdelningssidor som ser mer eller mindre likadana ut... då är det väl bättre att använda en sida och hämta olika data från sql-servern?

Kan man få lite input i ämnet?

------------------
/peterbladh

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Om det är informationssidor som du ska använda, alltså sidor som är uppbyggda med t.ex. rubrik, text, meny, copyright osv. så är en databas + en enda sida en mycket bra lösning. Om du däremot har t.ex. olika funktioner såsom forum, m.m. så är det inte lika lätt att använda databas, då är enskilda sidor att föredra.

[tillägg]
Om du använder enskilda sidor kan du använda dig av SSI att importera t.ex. menyer, osv. som ska se likadant ut på flera sidor.[/tillägg]

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

--- Jag ÄR den enda med en britney-cursor! ---

[Redigerat av SPiN den 30 mar 2001]

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Om det är mycket hög trafik, kan du skapa någon typ av CMS, Content Management System. Dvs. artiklar, rubriker mm. mm. lagras i en databas, och man skapar sedan statiska sidor av dessa. Man låter ett script/program hämta datan ur databasen och omsätter detta till HTML kod, efter vissa mallar.

Systemet måste naturligtvis också skapa/uppdatera menyer osv.

Fördelen är att man behöver inte göra ett urval ur databasen för varje artikel som skall läsas. Man kan också använda lastbalansering vid hög trafik (man kan inte lastbalansera en databas)

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c74b5be1
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)