Ok....så jag ska ta bort skrivskydd på databasen....är det så du menar? för jag måste be om att få detta gjort eftersom det är kommunens server det ligger på. En annan koppling hade inte hjälpt va?
Tror inte det. Antagligen är det så att db´n saknar skrivrättighet.
En annan fråga när det gäller rättigheter är upload scripts utan komponent - jag använder ett som tydligen också behöver skrivrättighet....är det så att alla av denna typen behöver rättighet eller vet någon en länk till ett som funkar utan?
Ok men betyder det då att man måste ge tex ett nyhets script + db´n rättigheter eller räcker det med db´n?
Och om jag ska tex radera filer med script...räcker det med db´n?
Det spelar ingen roll vad du ska göra, användaren IUSR_datornamn måste ha rättigheter att göra det den ska göra i den mappen den ska göra det i. Svårare än så är det inte.
Ska du radera filer i mappen foo måste IUSR_datornamn ha rättighet att radera filer i den mappen.
Kanske jag är dum bara men jag är inte säker på att jag förstår. Tex: jag har filerna (lägg_till.asp, ta_bort.asp, visa.asp och databasen.asp) och admin vägrar att ge hela mappar skrivrättighet...och ger mig endast de filer jag säger till om skrivrätt. Ska då: (lägg_till.asp, ta_bort.asp, visa.asp och databasen.asp) alla dessa ha skrivrättighet? jag vet inte vad IUSR_datornamn innebär?
Först och främst: IUSR_datornamn är det användarkonto i Windows som IIS är inloggad med. Därför är det det kontot som måste ha tillräckliga rättigheter.
Om du har din sida på ett webhotell är det oftast så som Melea skriver, att det finns en mapp där webbapplikationen får skriva filer. Då får du ha dina databaser i den mappen, och antagligen måste du också använda den mappen till uppladdade filer.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25