Hur gör jag om jag t ex har ett fält i min databas där man skriver en sammanfatting till en länk och jag sendan vill att asp sidan ska hämta denna som ett "alt" för just den länken, hur gör jag?
alt från databas
16 svar · 372 visningar · startad av Meng
<%
do until rs.eof
response.write("<a href=" & rs("link") & ">" & rs("texten_som_skall_synas") & "</a>")
rs.movenext
loop
du hämtar den som du gör när du hämtar länken och allt övrigt...
' mer kod ovanför...
Set ObjRs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
SQL = "SELECT namn, link, alt FROM tbl"
ObjRs.Open SQL, ConnID
Do Until ObjRs.eof
Response.Write("<a href=""" & ObjRs("link") & """ [b]title=""" & ObjRs("alt") & """[/b]>" & ObjRs("namn") & "</a><br />")
ObjRs.MoveNext
Loop
typ nåt sånt kanske... :)
beror på hur du menar...
Vad jag vet så går det inte att sätta alt="" på en länk utan bara på en bild...
Såhär ser koden ut som hämtar länken... hur fixar jag in alt koden här?
<a href="ut.asp?id=<%=Url("id")%>" target="content" class="rubrik"><%=Code(Url("namn"))%></a>
<a href="ut.asp?id=<%=Url("id")%>" target="content" class="rubrik" [b]title="<%=Url("titelfältet")%>"[/b]>
provar.. w8
Det funkade fin fint. finns det något sätt att få sidan att hämta "title" från de första 500 teknen i ett *.doc?
Jo det gör det nog, men varför göra så om du har en databas du kan spara titeln i?
För det är sekreterare som ska bygga denna listan med dokument och isf ska de in i varje doc och hämta den första texten och lägga i databas hanteraren så blir det mkt mer jobb, eller hur?
Då tycker jag att det låter mer praktiskt att du bygger en sida som denna sekreterare kan komma åt och på den skriva in länkar och titlar (och utan att sekreteraren märker något sparas det direkt i databasen).
jo men blir mkt jobb för dem att gå in i vart dokument och kopiera texten ju
Sätt ihop ett script som lägger in texten från dokumentet till databasen då?
scripting.filesystemobject
LR^evil.sid skrev:
Sätt ihop ett script som lägger in texten från dokumentet till databasen då?
scripting.filesystemobject
Har för mig att du inte kan hämta en titel från ett worddokument med scripting.filesystemobject... har för mig att det är mer avancerat än så...
Meng skrev:
Såhär ser koden ut som hämtar länken... hur fixar jag in alt koden här?
<a href="ut.asp?id=<%=Url("id")%>" target="content" class="rubrik"><%=Code(Url("namn"))%></a>
hade du kollat i mitt inlägg så hade du sett title! :p
Yes så som jag ser det, tack för hjälpen det funkar ska bara pilla lite med editorn så den skriver rätt i databasen med dessa fula danska bokstäver osv, æøå men annars funkar den koden jag skrev att jag provade från början.
<a href="ut.asp?id=<%=Url("id")%>" target="content" class="rubrik" title="<%=Url("titelfältet")%>">
Jag har också insett efter att ha läst en del att, att få en asp modul att hämta text från ett word doc är allt för avanserat för mig så jag avslutar detta och tackar för ett slutgiltigt svar alla.
Tack!