webForumDet fria alternativet

Om checkboxens värde finns i databasen, markera den?!

ASP

3 svar · 225 visningar · startad av Wickmark

Medlem sedan juli 2003162 inlägg
Frågan#1

Hur gör jag en kort sådan kod?

Är lite jobbigt att skriva 7 st <%if inStr(RecSet("games").Value,"SPEL") then %><%="checked=""checked""%><%end if%>

<input type="checkbox" name="game" id="game" style="border:0;" value="Counter-Strike" />
  Counter-Strike<br />
  <input type="checkbox" value="Counter-Strike: Condition Zero" name="game" id="game" style="border:0;" />Counter-Strike: Condition Zero<br />
  <input type="checkbox" value="Starcraft" style="border:0;" name="game" id="game" />Starcraft<br />
  <input type="checkbox" value="Starcraft: Brood War" style="border:0;" name="game" id="game" />Starcraft: Brood War<br />
  <input type="checkbox" value="Warcraft II" style="border:0;" name="game" id="game" />Warcraft II<br />
  <input type="checkbox" value="Warcraft III" style="border:0;" name="game" id="game" />Warcraft III<br />
  <input type="checkbox" value="Warcraft: Frozen Throne" style="border:0;" name="game" id="game" />Warcraft: Frozen Throne<br />

Hmmm, går det göra en snabb och kort funktion som markerar (checked="checked") checkboxars vars värde finns i databaskolumnen 'games'?

Värdena ligger i kolumnen 'games', som ligger i databastabellen 'members'.

MVH

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Varför lägger du ut namnen direkt i koden? Du borde hämta dom från databasen och använda en loop för att skriva ut dom. Då behövs det bara en kodrad för att kontrollera om ett visst spel är valt.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Lite OT men Wickmark, lirar du Starcraft: Broodwar? :)
Jag var top 10 i Sverige innan jag la av i våras.

Nick: Mellow

Medlem sedan juli 2003162 inlägg

Melea skrev:

Lite OT men Wickmark, lirar du Starcraft: Broodwar? :)
Jag var top 10 i Sverige innan jag la av i våras.

Nick: Mellow

Oj, så pass :)!

Tja, jag lirade, måste jag säga.

Mina klasskamrater lirar det fortfarande dock :)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)