webForumDet fria alternativet

Felmeddelande: aggregate function

4 svar · 190 visningar · startad av leniz

lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg

Hej!

Nu är det jag igen! Har tyvärr fått bekanta mig med ett för mig helt nytt felmeddelande som jag undrar om någon skulle kunna förklara för mig vad som menas?

Det står så här

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] You tried to execute a query that does not include the specified expression 'lan_id' as part of an aggregate function.

Koden jag försöker köra är

sql3="select lan.lan_id, lan.län, ort.lan_id as ortlan, ort.ortnamn, stugor.ortid as stugort, stugor.stugid, stugor.antalbadd, avg(stugor.pris_per_natt) as genomprispernatt, avg(stugor.pris_per_vecka) as genomprispervecka, avg(stugor.hogsasongdag) as genomprisdag, avg(stugor.hogsasongvecka) as genomprisveckahog, stugor.reserv, stugor.aktivera, count(stugor.stugid) as antalstugor from stugor, ort, lan where lan.lan_id=ort.lan_id and ort.ortid=stugor.ortid and stugor.aktivera=true and lan.lan_id = " & lan

Mvh Lena

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Utan att ha tittat i din kod, så rekommenderar jag dig till att börja med att använda microsoft.jet-drivern i stället.

Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("databasen.mdb")

/R

Skall det var lan.län?
Svenska tecken = dåligt.

lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg

Hej!

Ja det är tyvärr lan.län och jag vet att det är dåligt men man lär så länge man lever och databasen har hängt med mig i 3-4 år nu.

Håller nog på att lösa mitt problem själv även om jag ännu inte fått det att fungera men det verkar vara restriktioner på hur man använder WHERE tillsammans med t.ex. avg och count.

Jag tar därför gärna fortfarande emot råd på min fråga.

Mvh Lena

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)