webForumDet fria alternativet

Lägga till två olika i en databas

ASP

3 svar · 159 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Jag har ett litet problem.

Jag håller på att bygga ett system som skall kunna ge besökaren på hemsidan möjligheten att bygga ett eget datorpaket. Eftersom inte alla besökare är datorexperter utan mer som: "Moderkort?? Öh va.." kan det vara lite svårt för de stackars vilseledda själarna om de skall välja IDE interface, RPM på disken osv osv när de knappt vet var TAB sitter. Därför skall mitt system automagiskt välja moderkort beroende på vilken processor de väljer och sedan lägga till båda två (helst plus en floppy med..) i databasen..
Det blir lite jobbit då min kod ser ut som följande:

If Request.QueryString("automagiskt") = "Moderkort" Then

If Request.QueryString("typ") = "pentium" Then
		RecSet("SessionID") = Session.SessionId
		RecSet("Produkt") = "Microstar 815EP Pro"
	ElseIf Request.QueryString("typ") = "celeron" Then
		RecSet("Produkt") = "Microstar 815EP Pro"
	ElseIf Request.QueryString("typ") = "duron" Then
		RecSet("Produkt") = "Microstar K7T Turbo"
	ElseIf Request.QueryString("typ") = "tbird" Then
		RecSet("Produkt") = "Microstar K7T Turbo"
	End If

End If

RecSet("Produkt") = Request.QueryString("Produkt")

Det som står innanför If satsen skall alltså vara när moderkortet för processorn läggs till. Det under If-satsen är när själva produkten läggs till..
Problemet (som kanske synes) är att två RecSet-addnews med i samma rad, blir att den sista RecSet:en skriver över den första..

Om det är någon som förstår mitt problem eller vad jag svamlar om kan ni väl vara snälla att hjälpa mig?

Spanks.

------------------
*Notepad.exe for president*

[Redigerat av OveRRidE den 26 mar 2001]

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Det känns som om ditt problem mer är av användargrännssnitts typ.

Tror du inte at det skulle vara en poäng att ha två designer att utgå ifrån, en för amatörer som vill ha "en dator" och en för proffs som vet vad de olika komponenterna innebär?

Amatörerna ger du mindre valmöjlighet och för proffsen gör du det enkelt att de väljer moderkort först och sen en av de processorer som passar.

just a thought...

------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Tack för svaret Eclipse!

Jo det kan ligga något i vad du säger, men en sak har jag lärt mig (en av de få :)) och det är att man inte skall döma sina besökare genom att kalla dem avancerade eller mindre avancerade. Inte mer än att man i bakgrunden leker katt o råtta med deras cookies :D, men det ser dom ju iaf inte så.. men som sagt det kan ligga nåt i vad du säger.

Tack igen.

------------------
*Notepad.exe for president*

Medlem sedan jan. 2001510 inlägg

Kan du inte bara göra en tabell med processor i ena kolumnen och moderkort i andra kolumnen. Så när du ska avgöra processor så behöver du bara skicka en SQL-fråga typ:

SELECT Processor FROM tblModerkort WHERE post = moderkort

eller nått?

Måste erkänna att jag inte läste vad frågan var så ordentligt men då skulle du i alla fall kunna koppla disk och processor till Moderkortet? Du kan sedan fortsätta ned i strukturen om du tex bygger upp systemet så här:

"Moderkort", "Processor", "Disk", "osv.."

Hoppas jag var till nån hjälp men jag kan själv inte så mycket om databaser.

//JANspeed

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)