Hej!
Jag sitter och jobbar på en sökfunktion. Det ska vara ett fritext fält där man ska kunna skriva in flera ord. För att det ska bli någon träff måste samtliga ord förekomma i ett eller flera fält.
Jag har kommit så långt att jag separerar orden där det är ett mellanslag. Sedan ser det nu ut så här vid sökning på de tre orden stuga skärgård stockholm:
and ((stugor.namn like '%stuga%' and stugor.namn like '%stockholm%' and stugor.namn like '%skärgård%') or (stugor.vagbeskrivning like '%stuga%' and stugor.vagbeskrivning like '%stockholm%' and stugor.vagbeskrivning like '%skärgård%'))
Det fungerar men inte som jag vill. Som ni ser i koden så får man bara träffar om samtliga tre sökord förekommer i ett och samma fält. Jag vill att det ska bli en träff om t.ex. stuga förekommer i fältet namn men inte i vagbeskrivning samtidigt som orden skärgård och stockholm förekommer i fältet vagbeskrivning men inte i fältet namn. Eller på samma sätt kombinerat på olika sätt, huvudsaken att de tre orden förekommer på något ställe.
Min fråga är nu hur detta kan lösas i min kod. Ska jag kontrollera flera gånger och spara värdena i någon variabel tills alla ord är uppfyllda eller vad?
Tacksam för råd!
Mvh Lena