SammyMedlem sedan maj 2000202 inlägg Jag har ett stort problem som vare sig jag eller supporten verkar tyckas lösa på det webhotell jag har?
Det är så att jag får ett felmeddelande som lyder så här:
Microsoft Active Server Pages error '80040064'
Not authorized
/includes/bott.inc, line 42
Och det här är koden för räknaren:
<%
IF Request.Cookies("Add") = "" Then
Set Conn = CreateObject("ISSecureFile.FileSystemObject")
Set RecSet = Conn.OpenTextFile(Server.Mappath("/count.txt"))
Counter = RecSet.Readline
Counter = Counter + 1
RecSet.CloseFile
Set RecSet = Conn.CreateTextFile(Server.Mappath("/count.txt"), true)
RecSet.WriteLine(Counter)
RecSet.CloseFile
Response.Cookies("Add") = "Count"
Response.Cookies("Add").Expires = Date + 1000
End If
%>
<%
Set Conn = CreateObject("ISSecureFile.FileSystemObject")
Set RecSet = Conn.OpenTextFile(server.mappath("/count.txt"))
Counter = RecSet.Readline
Counter = Counter + 0
RecSet.CloseFile
Set RecSet = Conn.CreateTextFile(Server.Mappath("/count.txt"), true)
RecSet.WriteLine(Counter)
RecSet.CloseFile
%>
<TABLE height="1" border="0" cellspacing="0" cellpadding"0"><TR><TD> </TD></TR></TABLE>
<font size="1" face="Verdana">Antal besökare totalt: <b><%=Counter%></b></font> (sedan den 25 Juni, 2002)
Av felmeddelandet så säger de på supporten följande:
80040064 betyder att den inte hittade filen, och försöker skapa den i fel katalog där den inte har rättigheter och då inte har skrivrättigheter till det
Ändra Server.Mappath("count.txt") till Server.Mappath("/count.txt")
Jag har som ni ser ändrat till /count.txt men det hjälper inte och jag får inga mer svar ifrån supporten angående detta.
Filen count.txt ligger i root-katalogen så kan inte se varför den inte skulle ha skrivrättigheter?
Detta är rad 42
Kanske också kan nämna att det verkar som det fungerar ibland, kanske en gång av 10 och då visar det resultatet som jag vill med de resterande gångerna får jag felmeddelandet! ??? Felet måste väl ligga på servern?
Tacksam för svar..
Har du provat att ange källadress enligt d:/user/html.../count.txt eller motsvarande?
SammyMedlem sedan maj 2000202 inlägg
grillkillen skrev:
Har du provat att ange källadress enligt d:/user/html.../count.txt eller motsvarande?
Borde inte supporten ha nämnt detta om så var fallet?
Ska höra med supporten, men jag har för mig jag även testade detta och det lustiga är enligt mig att det fungerar ibland men oftast inte?
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Lita inte på att supporten har jättestor koll på teknikerna som används. ;)
Skriv ut sökvägen med Server.MapPath( "/count.txt" ) och se vad du får, så kan du anpassa sökvägen efter det.
Vide skrev:
Lita inte på att supporten har jättestor koll på teknikerna som används. ;)
Skriv ut sökvägen med Server.MapPath( "/count.txt" ) och se vad du får, så kan du anpassa sökvägen efter det.
Tack för ditt svar, men är det inte just det jag har gjort?
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Nä, du använder sökvägen direkt.
Om du före den raden skriver:
response.write server.mappath("/count.txt")
response.flush
Så borde du få ut vilken sökväg du skickar till "OpenTextFile". :)
Vide skrev:
Nä, du använder sökvägen direkt.
Om du före den raden skriver:
response.write server.mappath("/count.txt")
response.flush
Så borde du få ut vilken sökväg du skickar till "OpenTextFile". :)
Ok.. gjorde det och fick fram följande:
C:\home\xxxxx\count.txt
...och då menar du att jag ska skriva:
Set RecSet = Conn.OpenTextFile(server.mappath("C:\home\xxxxx\count.txt"))
Det gick inte kan jag säga.. jag har inte rättigheter att söka så?
Men jag tycker det hela är lustigt eftersom det fungar ibland? Varför fungerar det ibland och ibland inte????
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Nej, jag menar du nu kan se hur sökvägen se ut och om den är fel kan du rätta till den.
Ligger verkligen count.txt i rooten? där borde inte ha några rättigheter, du borde ha en mapp där du kan lägga databaser och texfiler du vill ändra i, och en mapp med filer som skall köras. Hur ser det ut hos dig?
SammyMedlem sedan maj 2000202 inlägg Jo den ligger i rooten.. på ett annat webhotell jag har (min privata) skall allt ligga under wwwroot men inte på det här hotellet?
Du vet inte varför fungerar det ibland och ibland inte????
Ta dig gärna en titt på sidan och längst ner har jag räknaren... uppdatera sidan ett antal gånger eller klicka på emblemet för att se hur scriptet fungerar ibland och ibland inte? (ibland får man ladda sidan massor med gånger för att den ska visa det korrekt)
http://www.kristbergs-if.nu är adressen...
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Säger supporten att du har skrivrättigheter i rooten så bör de ju fungera, men jag betvivlar det skulle vara uppsatt på det sättet.
Vide skrev:
Säger supporten att du har skrivrättigheter i rooten så bör de ju fungera, men jag betvivlar det skulle vara uppsatt på det sättet.
Åter igen... varför skulle det då fungera ibland och ibland inte? har jag skrivrättigheter ibland då bara menar du?
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Det vet jag inte, men den enda if-satsen du har är om det finns en kaka satt, kolla när problemet uppstår, är det när det finns en kaka eller inte, eller både och?