eldMedlem sedan sep. 200063 inlägg Pysslar lite med en asp-webbshop, Jag vill ha en funktion som visar en skylt "slutsålt" om lagret av en vara skulle vara slut (0).(Man anger ex 20 st när man lägger in produkten)
Köps en vara så skall "lagret" i databasen minska med 1...
Problemet är att själva orderhanteringen sker med hjälp av Javascript...utan inblandning av asp. Hur kan man få till det så att om en kund köper sista varan så skall "scriptet" sätta varumängden i databasen till 0 (och då visas "skylten)
Är det någon som har några ideer som löser det här...
------------------
:-)
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Det finns säkert en uppsjö, här är en:
SQL = "SELECT * FROM [products] WHERE [x_ID] = " & request("x_ID") & ";"
set mySQL = Conn.Execute(SQL)
on error resume next
IF mySQL("x_quantity") = "0" THEN
-- response.write "Sorry grabben, varan är slut..."
ELSE
-- response.write "Namn: " & mySQL("x_name")
-- response.write "Text: " & mySQL("x_text")
-- response.write "Specifikation: " & mySQL("x_spec")
-- response.write "Antal: " & mySQL("x_quantity")
END IF
Are you with!?
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
eldMedlem sedan sep. 200063 inlägg Nä...koden för att visa "produkten slut" är inga problem...jag tänkte mest på hur man kan få sidan att minska värdet i databasen (access i det här fallet) med det antal varor som beställts....
------------------
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Ok, jag fattar. Jag har ett eget tillvägagångssätt som jag inte gillar men det fungerar.
Någon annan kanske kan lösa detta på ett snyggare sätt.
---
' ## PLOCKA FRAM NUVARANDE ANTAL
SQL = "SELECT * FROM [products] WHERE [x_ID] = " & request("x_ID") & ";"
set mySQL = Conn.Execute(SQL)
quantity = mySQL("x_quantity")
' ## UPPDATERAR ANTAL
SQL = "UPDATE [products] SET [x_quantity] = " & quantity-1 & " WHERE [x_ID] =" & request("x_ID")
[r]Conn.Execute(SQL)
---
Rätt sunktig lösning, men den fungerar. Är det sidor med lite trafik på så är det rätt okej. Min lösning förutsätter att man handlar en vara åt gången men det kanske inte fungerar så hos dig.
Sen måste man ha i åtanke, bara för folk lägger saker i varukorgen betyder inte att man handlar dom, det komplicerar det hela en hel del.
Alltså, det intressanta i det hela är antalet AVSLUTADE köp, inte påbörjade...
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
[Redigerat av Eclipse den 23 mar 2001]
eldMedlem sedan sep. 200063 inlägg Nä precis..Det är det som är problemet, Hur man ska hantera/skilja "avslutade köp" från påbörjade etc ??
------------------