jag har så här för att se om ett lag finns med i en till tabel:
strSQL4 = "SELECT * FROM serie WHERE Lag = " & "'" & Request.Form("Bortalag") & "'" &" AND Klass =" & "'" & Request.Form("Klass") & "'" &" AND Grupp = " & "'" & Request.Form("Grupp") & "'" &";"
Response.Write strSQL4
Set rs = con.Execute(strSQL4)
if rs.EOF then
Set rs = nothing
strSQL5 = "INSERT INTO Serie(Lag, Grupp, Klass) VALUES(" & "'" & Request.Form("Bortalag") & "'" & ", " & "'" & Request.Form("Grupp") & "'" & ", " & "'" & Request.Form("Klass") & "'" & ")"
Response.Write strSQL5
Set rs = con.Execute(strSQL5)
end if
och om det inte finns med ska det automatiskt läggas in....men jag får följande medelande:
Microsoft JET Database Engine error '80004005'
De ändringar du begärde i tabellen utfördes inte eftersom de skulle ha skapat dubbletter i index, primärnyckel eller relation. Ändra data i det eller de fält som innehåller identiska data, ta bort indexet eller definiera om indexet så att det tillåter dubbletter. Försök därefter igen.
/Test/match3.asp, line 90
när jag skriver ut SQL:en får jag följande:
SELECT * FROM serie WHERE Lag = 'Digers' AND Klass ='P-90' AND Grupp = '1';
för den första
INSERT INTO Serie(Lag, Grupp, Klass) VALUES('Digers', '1', 'P-90')
för den andra
var för försöker han lägga in det ändå.?? :q :q
------------------ there is no i in orgasm
när du vill träffa andra
---
Set rs = ... osv använder du bara om du vill loopa genom och skriva ut x antal poster, då förslagsvis med en "SELECT * FROM users WHERE admin = TRUE ORDER BY lastname" typ...
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
Jag tänkte på det... det är i ärlighetens namn ingen hellyckad lösning du har. Även att den per definition fungerar så finns det faktiskt inget som säger att man inte hackar in en kombination som redan finns.
Typ om jag skriver MIF men det står Malmö IF så kan ju samma lag komma med två gånger. Alternativt om man stavar fel på något lag.
---
Så här hade jag gjort. Jag gillar att använda drop down menyer och sedan hänvisa till ID nummer snarare än namn. Jag vet, extremt jobbigt... men det blir aldrig fel.
Välj bortalag [dropdown] OK
Välj hemmalag [dropdown] OK
Välj klass [dropdown] OK
Välj grupp [dropdown] OK
Det här är ju inte kåd vi snackar längre utan userinterface, användargränssnitt. Med ett läckert användargränssnitt blir det ALDRIG fel! :-)
Givetvis kan man inte välja sitt eget lag att spela mot, man kan inte heller välja lag som man redan spelat mot osv.
Tanke tar tid!
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
som det är just nu kommer jag själv lägga in alla lag och matcher så det senare problemet kommer inte att uppstå....men om detta funkar så kommer jag att utveckla detta system ytterligare. men jag har lite funderingar från detta:
Set rs = con.Execute(strSQL5)
Från första posten på tråden. Byt till:
con.Execute(strSQL5)
---
Set rs = ... osv använder du bara om du vill loopa genom och skriva ut x antal poster, då förslagsvis med en "SELECT * FROM users WHERE admin = TRUE ORDER BY lastname" typ...
deta är ju precis det jag vill göra i den första SQL:n men i den andra har du rätt.
men annars är det väl rätt tänkt att först kolla om det laget i den gruppen och klassen finns och om det inte finns med så läggs det in....
------------------ there is no i in orgasm
när du vill träffa andra
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e