Tja!
Jag har ett riktigt konstigt problem:
När jag skriver ut
<%=Now()%>
Får jag 20/09-2003 21:26:43. Det lustiga är att det spelar inte någon roll om jag använder:
<%Session.LCID=1053%>
Men om jag tex. skriver:
<%Weekdayname(weekday(now))%>
Så står det "lördag".
Vad kan problemet vara?
Servern har engelska inställningar, det är där för det inte funkar....
Vad är det för dag då du använder denna funktion, är det måndag visar den söndag då?
I såna fall beror detta också på att det är en engelsk server... :)
För amerikanerna räknar dag 1 som söndag, så om weekdayname(weekday(now)) ger söndag när det är måndag...
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg <%Weekdayname(weekday(now))%>
Tar kanske infon ifrån klienten?
Men den borde väl visa svenskt format ifall jag använder mig av <%Session.LCID=1053%>?
Men om jag kör den lilla kodsnutt som du visade så står det att det är Lördag...Det stämmer ju...
Qimen skrev:
Tar kanske infon ifrån klienten?
När du använder dig av NOW t ex. så hämtar du tiden samt datum från servern inte klienten..
Till varför nytta använda now om den hämtade från klienten... för om jag har min klocka på min dator inställd på 00:13 nu, och du har 21:45 och servern 21:40 vid postningen osv... så tar den servernstid såklart!
henkepenke skrev:
Men den borde väl visa svenskt format ifall jag använder mig av <%Session.LCID=1053%>?
Men om jag kör den lilla kodsnutt som du visade så står det att det är Lördag...Det stämmer ju...
ok!
Men 20/09-2003 21:26:43 är ju svenskt, men om du ser ett PM eller ett AM efter tiden så är den engelsk eller amerikanskt, att den använder slashar så är det osså en SERVER-inställning!
Ok, då förstår jag...
...det finns inte något sätt att komma ifrån detta utan att ändra på servern?
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Lite fusk:
Response.Write(Replace(CStr(Now()), "/", "-"))
Sebbe skrev:
Lite fusk:
Response.Write(Replace(CStr(Now()), "/", "-"))
Funkar ju alltid om man nu inte vill ha slashar.. :e
Hur gör man för att vända de hela till:
2003-09-20
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Response.Write(Year(Date()) & "-" & Right("0" & Month(Date()), 2) & "-" & Right("0" & Day(Date()), 2))