webForumDet fria alternativet

Onlinespel...

0 svar · 174 visningar · startad av Hembrink

HembrinkMedlem sedan juni 200311 inlägg

Nu har jag bestämt mig för att testa göra ett onlinespel, det kanske är för svårt för mig, men jag måste testa. Det finns dock några frågetecken.

Först och främst har jag tänkt mig att det ska vara som dekrim, fast kanske lite mer fantasy i det hela, därför vill jag ha ”dag och natt” (eller som på dekrim 6h dagar). Så min fråga är nu hur gör man så? Om ni inte vet vad jag menar så kan man säga att en riktig dag ska vara indelad i 4delar alltså 6h x 4 =24h
På en sån här del så ska man kunna göra ett visst antal grejor (detta beror på hur mkt ”kraft” man har). När den delen har passerat och det har blivt ny ”dag i spelet” så ska kraften fyllas på så man fortsätta... fattar ni min usla förklaring?
Då hade jag tänkt mig typ att man lägger in ett datum i en databas, sen kollar man hur lång tid sedan det datumet var, om det var för 6h sedan så ska nåt hända...
Alt nr2 är nåt liknande som jag har hittat:
<%
intHour = Hour(Now())

if intHour >= 0 and intHour <= 6 then ’ (om timvisaren är mellan 0 och 6)
’ gör något
elseif intHour >6 and intHour <= 12 then ’ (7, 8, 9, 10, 11 eller 12)
’ gör något
elseif intHour >12 and intHour <=18 then
’ gör något
else
’ gör något
end if
%>

Min andra fråga är som lyder: Hur räknar man ut ”chanser”?
Om jag ska sno kronjuvelerna (som ett exempel) så ska jag ha 10% chans att lyckas med det, men om jag har 5 i ”smarthet” så ska jag få tex, +10% chans...
Och om vi tar ett annat exempel, jag ska råna en affär, då har man alltså 20% chans, kanske +10% för smartheten och så vill jag ha +30% för min högaffel (vapen).... är detta svårt eller?
En annan sak som också har med detta att göra, om man ska slåss mot varann? hur ska detta funka? jag vill ha ideer!

Jag vore tacksam om ni kunde försöka lösa mina prob. eller ska jag helt enkelt inte ge mig in på detta om jag är så dålig som inte vet hur man gör detta?

MVH Joakim

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)