Kanske såhär då?
SQL = "DELETE * FROM subscribers s, users u WHERE " _
& " s.intUserID = u.intID AND u.bolConfirm = FALSE AND u.dteCreated < DateAdd('d', -2, Date())"
14 svar · 493 visningar · startad av Eclipse
Så här kan man inte skriva, hur skriver man!?
& " s.intUserID = u.intID AND u.bolConfirm = FALSE AND u.dteCreated <#" & dateAdd("d", -2, date()) & "#;"
Kanske såhär då?
& " s.intUserID = u.intID AND u.bolConfirm = FALSE AND u.dteCreated < DateAdd('d', -2, Date())"
Förlåt, det var inte datumet som åsyftades utan stjärnan.
använder du sql-server så kör man utan stjärna, men du kanske inte använder sql-server! :)
..stjärnan ska inte vara med, kvittar om det är MS SQL, MS Access2000 eller mySQL.
[red]SQL = "DELETE FROM tbl WHERE fld = 'value'"[/red]
Red: Tydligen kräver Access 97 -> * <- så jag lägger till 2000..
Palle skrev:
..stjärnan ska inte vara med, kvittar om det är MS SQL, MS Access eller mySQL.
Sanning med modifikation. Jag vill minnas att Access 97 kräver att man använder *. ;)
Eclipse: vill du ta bort från två tabeller, eller en fast ställa villkor på den andra?
Mvh
@nders skrev:
Palle skrev:
..stjärnan ska inte vara med, kvittar om det är MS SQL, MS Access eller mySQL.
Sanning med modifikation. Jag vill minnas att Access 97 kräver att man använder *. ;)
Crap! Alltid ska det vara nått.. :r ;) :bire
* redigerar *
@nders skrev:
Eclipse: vill du ta bort från två tabeller, eller en fast ställa villkor på den andra?
ja
Förlåt, jag vet itne riktigt... Tanken var bara en men kan man ta bort flera i ett svep kanske det är att föredra.
Bara det inte blir förvillande!
Jag har inte märkt att det går att ta bort ur flera tabeller med en DELETE-sats om du inte har relationer mellan tabellerna och relationerna har egenskapen CASCADE DELETE.
Dock går det ju om du kör SQL-Server att skilja flera DELETE-satser med semikolon...
Men ska du bara ta bort ur en, så kanske det är så här du menar
SQL = "DELETE FROM subscribers WHERE intUserID IN" & _
"(SELECT intID FROM users WHERE bolConfirm = FALSE AND dteCreated < #" & dateAdd("d", -2, date()) & "#)"
Det är ju bara att testa SELECT-satsen och kolla om den väljer ut det du vill ta bort.
får inte
objConn.Execute ("DELETE FROM tblUsers WHERE userID IN" & _
"(SELECT userID FROM tblUsers WHERE Datum < #" & dateAdd("d", -90, date()) & "#)"
att funka, kan inte ens logga in med den koden
dbms?
kör med access