SELECT text,datum FROM news WHERE DatePart("ww",datum,2) = "& Request.QueryString("week")
Borde väl fungera(i access), om det var så du menade?
5 svar · 291 visningar · startad av voigtann1
Jag kollade in http://www.kong.se/nyheter/
hemsida och fick syn på nyhetsarkivet meny system... har något en liknande kod? hur gör man egentligen en kontroll för att se vilken vecka ex: 2003-09-17 11:02:11. hur gör man så texten loopar så från vecka 1 till den vecka det är idag.
SELECT text,datum FROM news WHERE DatePart("ww",datum,2) = "& Request.QueryString("week")
Borde väl fungera(i access), om det var så du menade?
hmm.. mjo alltid en början ju.. det är väll inte så svårt kanske att göra så att den skriver ut alla veckor år 2003 och där det finns någon nyhet så blir det en länk istället.
SELECT DatePart("ww",datum,2) AS vecka FROM news GROUP BY DatePart("ww",datum,2) ORDER BY datum
om man bara vill länka till de veckor som det finns några nyheter så tror jag detta fungerar, helt otestat dock :OO
det har du rätt i :e fast om jag bara vill ha för exempel 2001 om jag har några datum därifrån :e
red. Provade din kod i access.. litet problem men annars skriver den ut 2 veckor... men när jag kör det i ASP så får jag bara error när den kommer till datediff() för "ww" har ju " får ändra det till ' men ORDER BY Datum får jag felet:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Du försökte köra en fråga med en mängdfunktion som inte innehöll det angivna uttrycket 'datum'.
den gillade visst inte att man skrev "datum"
"SELECT DatePart('ww',datum,2) AS vecka FROM nyheter WHERE year(datum) = year(Now()) GROUP BY DatePart('ww',datum,2) ORDER BY DatePart('ww',datum,2) DESC"
Och det var ganska intressant så jag slängde ihop en fungerande kodbit för er som är intresserade.