webForumDet fria alternativet

1 dygns uppdatering

ASP

25 svar · 686 visningar · startad av Meng · sida 2 av 2

Frågan, av Meng

hej jag har denna koden: <!--#Include file="settings.asp"--> <%Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") Conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("../test/guests/db/kalender.mdb") If Request.Querystring("datum") = "" Then datum = Date() Else datum = Request.Querystring("datum") End If Set RecSet = Conn.Execute("Select From Mess Where datum

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag ska prova byta klientes klocka också, men annars kan man ställa in en vis tid med META taggar så använder jag gärna det, det jag inte gillar är att den står o refreshar en gång i timmen för isåfall kommer nätverks hanteraren blocka den. (har provat med annat)

Vad är det för fel med javascriptet niko var så vänlig att ge dig? :q

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Jag kan iaf inte se några direkta konstigheter.

1. Lägg refresh-javascriptet i headen på guest.asp.
2. Se till att activescripting är enablat i klienten (vilken det är som default).
3. Förhindra cachning med meta-taggar och intällningar i IE.
4. Se till att klient och server är hyfsat synkade eller flytta refreshen till 01:00.

That's it.

Meng skrev:

kommer nätverks hanteraren blocka den

Vilken "nätverks hanterare" och varför skulle den blocka en vanlig http-request???

Medlem sedan feb. 2003549 inlägg

Nu ställde jag både klienten och servern till kl 23:58 den 18/9 la in Niko´s fin fina javascript i guest.asp, startade guest.asp i IE, refreshade, datumet stog på 18/9 och dagen möten visades, gick ut, tog en cigg, kom in och den stog på den 19/9. Superbt Niko! det va jag som va dum och bara ändrade serverns klocka inna. Tack så jätte mycket för hjälpen.

4. Se till att klient och server är hyfsat synkade eller flytta refreshen till 01:00.

Är det bättre med kl 01:00 eller ska jag bara låta den vara på 00:01?

Finns det någon risk att koden går fel när den kollar datum var 30 sec? eftersom vi börjar tidigast 07:00 och slutar senast 17:00 här på företaget i helsingør så borde det ju inte finns någon risk för att den inte är refreshad på morgonen när folk kommer om den kollar varje timme istället? '

30000 = 30 sec
Är då 3600000 = 3600 sec = 1 timme?

Vilken "nätverks hanterare" och varför skulle den blocka en vanlig http-request???

Vet ej vi har ett mycket skumt nätverk som nån idiot satte till att vara 192.1.0.xxx nån gång i tiden och jag är ingen expert på nätverk heller. Inte för att det har något med saken att göra?

Niko, Tack för hjälpen hittils

Meng skrev:

Är det bättre med kl 01:00 eller ska jag bara låta den vara på 00:01?

Ja, alltså. Du får ju eventuellt problem om servern visar 23:59 när klienten är 00:01, eller hur? Därför tyckte jag det är bättre att sätta refreshen nån gång 01:00-06:00 eftersom jag antog att ni inte har besökare på natten (om det inte är en bordell).

Meng skrev:

Finns det någon risk att koden går fel när den kollar datum var 30 sec?

Nej, du ska sätta den till 30-59 s. Det spelar ingen större roll.

Meng skrev:

Inte för att det har något med saken att göra?

Jo, det har det ju indirekt. Om den kan missa refresher på en gång i timmen så kan väl samma sak hända en gång om dygnet antar jag? Men det är ju nåt ni får lösa internt. Verkar skumt ..

Meng skrev:

Tack för hjälpen hittils

Varsågod.

Medlem sedan feb. 2003549 inlägg

(om det inte är en bordell)

öh nä.. låter det som det? men tack för hjälpen, föresten menar du att scriptet inte fungerar om klienten står på 00.01 och servern på 00.03?

Jag kan förstå om nu servern ligger på 23:59 och klienten på 00:01 eftersom då refreshar den ju utan att det finns något att uppdatera

öh nä.. låter det som det?

Nej, det var mest ett fånigt skämt.

föresten menar du att scriptet inte fungerar om klienten står på 00.01 och servern på 00.03?

Nej, det är som du säger: Problem uppstår bara om klient och server befinner sig på olika sidor om 00:00 och du någonstans i din ASP-kod använder serverns klocka. Annars inte.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)