HazzeMedlem sedan jan. 20002 453 inlägg Har ett litet problem som uppstår när jag använder mig av Access 97-databaser. Får hela tiden upp följande felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x7d4 Thread 0x434 DBC 0xbc6f00c Jet'.
Vet inte riktigt vad som är fel :l
------------------
Nu tänder vi stjärnan på Söder, den lyser i grönt och i vitt, den flammar för systrar och bröder, och laget som är ditt och mitt... forza bajen!
Japp, detta fel får jag också. Ingen som vet vad det betyder??
------------------
/CrYpToNiC
HazzeMedlem sedan jan. 20002 453 inlägg Har hänt lite mer nu.
Felmeddelandet:
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x7d4 Thread 0x5ac DBC 0xc366024 Jet'.
/nyheter/add.asp, line 10
Rad 10 i add.asp ser ut så här:
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=c:\inetpub\wwwroot\nyheter\news.mdb"
Någon? :)
------------------
Nu tänder vi stjärnan på Söder, den lyser i grönt och i vitt, den flammar för systrar och bröder, och laget som är ditt och mitt... forza bajen!
Tjena!!!
När du får det felmeddelandet så är det oftast att sökvägen till databasen är fel
i det här fallet ska det se ut så här
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=\nyheter\news.mdb"
det är från rooten av webservern man räknar
HazzeMedlem sedan jan. 20002 453 inlägg Hmm... det fungerade tyvärr inte.
Såhär ser min kod ut:
<%Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=\nyheter\adressbok.mdb"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Addera = "SELECT * FROM adressbok"
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
RecSet.AddNew
RecSet("Fornamn") = Request.Form("fornamn")
RecSet("Efternamn") = Request.Form("efternamn")
RecSet("Adress") = Request.Form("adress")
RecSet.Update
RecSet.Close
Connect.Close %\>
Felmeddelande:
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x7d4 Thread 0x550 DBC 0xc44c024 Jet'.
/nyheter/add.asp, line 10
Jag är säker på att sökvägen till databasen är rätt.
------------------
Jag fick i ordning på det genom att installera om IIS. Så nu fungerar allt helt perfekt :)
------------------
/CrYpToNiC
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Ni måste ha skrivrättigheter till mappen och databasen för att det skall fungera också...
------------------
webEye.nu SweQuake.com
McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg Hade precis samma fel och jag la till lite ../../ framför adressen till databasen...
------------------
McD- Burgers for the people!
www.mcdz.net- Sveriges minsta portal :P
Nya wF-Smilysar!
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Som vide sa, se till att du har rättigheter, och starta en app i IIS:en. Det brukar vara ganska bra.. ;)
------------------
*Notepad.exe for president*