webForumDet fria alternativet

Två problem med dropdown

6 svar · 273 visningar · startad av Ralle

RalleMedlem sedan feb. 2003210 inlägg
If rstCup.EOF Then
     Response.Write("Inga cuper funna")
Else
     Response.Write("<p align='center'><Form name=""Cuper"" action="""& Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME") & "?Sasong2=" & Sasong2 &""" method=""post""></p>")
     Response.Write("<p align='center'><SELECT name=""valdomgang"" OnChange=""this.form.submit();""></p>")
     Response.Write("<p align='center'><OPTION value=""x"">-- VÄLJ --</OPTION></p>")
     Response.Write("<p align='center'><OPTION value=0>Alla</OPTION></p>")
   Do until rstCup.EOF
          Response.Write("<p align='center'><OPTION value=""" & rstCup("Cup") & """>" &rstCup("Cup") & "</OPTION></p>")
          rstCup.MoveNext
     Loop
     Response.Write("<p align='center'></SELECT></p>")
End If
Response.Write "<BR>"
Response.Write "<BR>"
If request.form("valdomgang") <> "" then
valdomgang=request.form("valdomgang")
End If
If Isnumeric(valdomgang) then
If valdomgang=0 Then

Den här koden använder jag för att välja "alla träningsmatcher" eller "något annat" där jag får en tabell på en träningsturnering.

Det där andra kan vara t.ex. "SCA-cupen", det verkar som om man måste få "valdomgang" att bli en textsträng.

Hur gör man det?

Andra problemet är dropdownlistan, jag vill förutom valet "alla" att t.ex. "SCA-cupen" ska stå där. Det gör den också, men problemet är att det kommer upp en tom rad.

Hur gör jag för att få bort den?

Okey, nu har jag fixat det här med textsträng. Jag tog bort den här raden:If Isnumeric(valdomgang) then
.

Nu undrar jag om det går att använda en "If" i loopen, för att sålla bort den tomma raden?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Ralle skrev:

Nu undrar jag om det går att använda en "If" i loopen, för att sålla bort den tomma raden?

Jodå, visst kan man det, men var kommer den tomma raden ifrån? Är det något ställe det är tomt i fältet cup, eller vad?

Japp.

Det är så att jag lägger in alla träningsmatcher, dom flesta matcherna är vanliga så att säga. Några andra ingår i träningsturneringar.

Dom matcherna skriver jag helt enkelt in namnet på turneringen. Dom andra är fältet "Cuper" tomma, därav den tomma raden.

Fältet "Cuper" är en textfält.

Var o hur skriver jag in "If"-satsen då?

Jag testade, men fick något felmeddelande.

Något sånt här?

Do until rstCup.EOF
          If not "" & rstCup("Cup") = "" Then Response.Write("<p align='center'><OPTION value=""" & rstCup("Cup") & """>" &rstCup("Cup") & "</OPTION></p>")
          rstCup.MoveNext
Loop

&"" lade jag till så det inte ska bråka om det är nullvärde i fältet.

Mvh

Ibland undrar var man lagt hjärnan. Det där borde jag ju kunnat.

Du ska ha stort TACK för hjälpen.

Varsågod. :)

Mvh

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)