HazzeMedlem sedan jan. 20002 453 inlägg Håller på och pular lite med ett av alla IDG's script och har fått ett litet problem. Allt fungerar fint tills följande felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression 'Id ='.
/news/webroot/detail.asp, line 8
Följande kod ska med andra ord innehålla ett fel:
SQL = "SELECT * FROM Nyheter Where Id =" & Request("Id")
SQL = SQL & " Order by Id Desc"
Set RS = Connection.Execute(SQL)
Datum=FormatDateTime(Now,2)
*Nybörjarstatusen är hög* ;)
------------------
Nu tänder vi stjärnan på Söder, den lyser i grönt och i vitt, den flammar för systrar och bröder, och laget som är ditt och mitt... forza bajen!
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Skriv så här:
SQL = "SELECT * FROM Nyheter Where Id ='" & Request("Id") & "'"
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
Sue Me!
HazzeMedlem sedan jan. 20002 453 inlägg Felmeddelandet förvandlades till:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression.
/news/webroot/detail.asp, line 8
------------------
Nu tänder vi stjärnan på Söder, den lyser i grönt och i vitt, den flammar för systrar och bröder, och laget som är ditt och mitt... forza bajen!
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det beror nog på att request("id") är odefinierat.
Testa att skriva ut sql-satsen med en response.write innan exekeveringen.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
HazzeMedlem sedan jan. 20002 453 inlägg Hängde inte riktigt med där :)
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg SQL = "SELECT * FROM Nyheter Where Id =" & Request("Id")
SQL = SQL & " Order by Id Desc"
response.write sql
response.end
'Set RS = Connection.Execute(SQL)
Då får man se hur SQL-en ser ut och då är det lättare att felsöka.
Jag är ganska säker på att id inte innehåller något och då får man titta på den sida som du kommer i från och kolla upp om ID ligger med i addressen eller inte.
------------------
HazzeMedlem sedan jan. 20002 453 inlägg Tack för hjälpen. Nu blir det dock ett annat fel. Får endast upp följande text:
SELECT * FROM Nyheter Where Id = Order by Id Desc
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg precis. request("id") är tom. jag föreslår att du kollar upp namnet på formulärfältet / querystringen.
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
all your base are belong to us!</A>
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jo det var precis vad jag förväntade mig. Dvs att request("id") returnerar en tom sträng. Om det hade varit riktigt så skulle det stått t.ex
SELECT * FROM Nyheter Where Id = 4711 Order by Id Desc
Som sagt får du titta på den sidan där man anropar denna sida. Förmodligen så står det nåt som liknar
<FORM METHOD="GET" >
<A HREF="xxx.asp"> Käck text </A>
där xxx är den sida där du har din select.
Det som saknas (gissar jag) är att man inte har med ID i urlen.
------------------