Inte för att det förklarar det aktuella felmeddelandet (kanske en annan SQL?), men det här ser ju lagom surrealistiskt ut:
update .. set .. cint(yyyy) = 2003, cint(mm) = 9 ..
Vad skulle det betyda?
7 svar · 360 visningar · startad av mikul
Nu börjar jag bli fundersam här asså.
Vad innebär detta felmeddelande? och hur löser man det?
[b]Feltyp:[/b]
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access]
Felaktigt COUNT-fält
/agridulce/kalender/administrera.asp, line 50
[b]SQL-fråga:[/b]
SQL = "update handelser set title = '" & title & "', [text] = '" &_
text & "', yyyy = "& yy & ", mm = " & mm & ", dd = " &_
dd & ", [check] = 'no', datum = #"& datum &"# where id = "&_
cint(request.QueryString("id"))
[b]När jag skriver ut sqlfrågan får jag följande:[/b]
update handelser set title = 'Deposit', [text] = 'Property no 147 has been sold for 10000 euro.....', cint(yyyy) = 2003, cint(mm) = 9, cint(dd) = 10, [check] = 'no', cdate(datum) = #2003-9-10# where cint(id) = 70
Tack i förhand! :)
Inte för att det förklarar det aktuella felmeddelandet (kanske en annan SQL?), men det här ser ju lagom surrealistiskt ut:
update .. set .. cint(yyyy) = 2003, cint(mm) = 9 ..
Vad skulle det betyda?
Jag kan inte se att de två SQL-frågorna du visar är samma? Var kommer cint() ifrån i SQL-frågan? Bort!
Dessutom: Byt namn hellre än att klamra.
Varför i hela friden lagrar du yyyy, mm och dd överhuvudtaget? Det räcker alldeles utmärkt med att lagra datumet i en post, vilket du också gör...
SQL = "UPDATE handelser SET title = '" & Replace(title, "'", "''") & "', [text] = '" & Replace(text, "'", "''") & _
"', [check] = 'no', datum = #"& datum &"# where id = " & CInt(request.QueryString("id"))
Och som @nders sa. Byt text till strText och datum till dteWhen eller något sånt.
@nders skrev:
Jag kan inte se att de två SQL-frågorna du visar är samma? Var kommer cint() ifrån i SQL-frågan? Bort!
Sant!, kopierade fel.... det finns inget cInt med i sqlfrågan...
Nu ser frågan ut så här men får fortfarande samma fel..
SQL = "update handelser set title = '" & title & "', strtext = '" & text & "', docheck = 'no', dtedatum = '"& cdate(datum) &"' where id = "& cint(request.QueryString("id"))
Det kan inte vara den SQL-frågan som ger felet. Jag tror det inte! :o
Du behöver inte använda Cint() på id sist i SQL-frågan, bara så du vet.
Hehehehe!!!!
Det va bara jag som hade klantat mig, jag hade glömt att byta ut ' mot '' :e
Piiiiiiiinsamt värre att ajg inte tänkte på det tidigare! Får skylla på felmeddelandet :P
Men tack för er tid! :moose
Klantskaft. ;) :P
Generella regler:
Det blir lättare att lösa problemen då, så att säga. ;)
Mvh