Läste just genom Asp-skolan och blev lite klokare men det uppstod en hel del frågor på vägen. Det är en hel del av det man tar upp som man glömmer att förklara, tyvärr.
Bl.a:
När ska man ha mellanrum före och efter ett "="?
Vad gör "round" exakt? Avrundar det som jag gissar mig till alltid till heltal?
Finns det någonsin någon fördel med att skriva en lång "case...else", när det handlar om att få fram ett datum på formen:"Lördagen den 17:e januari"?
(Till Vide: En korrekturläsning av Asp-skolan kanske vore på sin plats ;))
Mvh
------------------
With resurrection comes new hope, for the future has yet to be created
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg hej!
När ska man ha mellanrum före och efter ett "="?
när man har lust, liksom. :)
Vad gör "round" exakt? Avrundar det som jag gissar mig till alltid till heltal?
det avrundar ett tal till ett givet antal decimaler.
Finns det någonsin någon fördel med att skriva en lång "case...else", när det handlar om att få fram ett datum på formen:"Lördagen den 17:e januari"?
nej, det tycker inte jag. det finns datumfunktioner som är utmärkta för att skapa den typen av datumsträngar utan att blanda in villkor överhuvudtaget.
mvh,
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
respect my authoritaah!</A>
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg För att förklara round() lite mer exakt...
round(tal) returnerar ett heltal
round(tal, 2) returnerar ett tal med två decimaler
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
--- Är det bara jag som har en britney-cursor? ---
[Redigerat av SPiN den 17 mar 2001]
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg då kan vi lika gärna ta det där med datumen också, eller hur? ;)
ghost of north, om du tänker på lektion 4 i vides asp-skola, så ska du nog läsa sista stycket där. :)
session.lcid=1053
datumet = weekdayname(weekday(date)) & "en den " & day(date) & " " & monthname(month(date)) & " " & year(date)
iofs inte testat, men ändå. :)
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
respect my authoritaah!</A>
Det kvittar alltså om man har mellanrum före och efter "=". Jag har sett lite olika varianter och trodde därför att det skulle vara mellanrum om man tilldelade en variabel ett värde.
Då vet jag hur Round() funkar.
Jodå. Jag har testat Lcid och fått det att funka utan problem, men jag har sett i en massa script att man använder sig av "Case...else" för datumformat. Beror det bara på att folk inte känner till Lcid, eller finns det någon som helst annan orsak? (Orsaken till att jag är så envis är att inget av de färdiga script jag laddat hem kört Lcid.)
Tackar för svaren :)
------------------
With resurrection comes new hope, for the future has yet to be created