webForumDet fria alternativet

För många användare!

ASP

4 svar · 184 visningar · startad av streetrobban

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg
Frågan#1

Ok, jag har en litet problem som jag inte verkar komma ifrån så lätt. Min sida är ofta nere på grund av att för många är på sidan samtidigt. Personen som hostar sidan har PWS på WIN2K och han har bara 10 "licenser". Det går tydligen inte att lägga till fler licenser heller. Det har ju pratats mycket om att komprimera koden. Här är ett stycke kod som lägger till saker i databasen:

<% Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=C:\Inetpub\wwwroot\minKatalog\db\db.mdb"
Set objRecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset") %>

<%
kommentar = Request.Form("kommentar")
tid = Request.Form("tid")
datum = Request.Form("datum")
url = Request.Form("url")
storlek = Request.Form("storlek")
namn = Request.Form("namn")

SQL = "INSERT INTO filer (kommentar, tid, datum, url, storlek, namn) VALUES ('"& kommentar &"', '"& tid &"', '"& datum &"', '"& url &"', '"& storlek &"', '"& namn &"')"
objConn.Execute SQL

Set objConn = Nothing
%>

Det översta kodstycket ligger vanligtvis i en include fil, därför har jag avbrutit koden som ni ser.

På varje sidan jag har inkluderar jag toppen och botten. I toppen och botten ligger det ca 2-3 databaskopplingar. Alltså kan det bli uppåt 4-5 databaskopplingar på varje sida (toppen+botten+den vanliga sidan). Någon som förstår och som kan hjälpa mig?

[Redigerat av streetrobban den 15 mar 2001]

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

10 licenser? på vad?
Antalet kopplingar finns ju ingen licens till!

Sidan är nere säger du, kan man inte ansluta till den för att trafiken är för hög? Då har det inget med databasanslutningar att göra, då är antagligen trafiken "nerskruvad" på webbservern.

Kommer användarna fram och möts av ett felmeddelande om att man ingen databasanslutning kan ske? Då kan man börja att optimera koden...

Kan du inte försöka att undvika att ha så många kopplingar på varje sida?

Det är antalet öppna kopplingar samtidigt som är intressant, försök att hålla nere "tiden" mellan
objConn.Open och objConn.Close

(jag ser ingen Close i koden, försvann under klipp&klistra eller?)

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

Medlem sedan aug. 2000207 inlägg

heh.. vilket pucko

------------------
Och ja, detta var ännu ett onödigt inlägg

Medlem sedan mars 200116 inlägg

Att bara 10 användare kan ansluta till servern beror på att PWS bara tillåter 10 st användare samtidigt.
Samma sak med IIS och win2k. Däremot så tror jag att det inte är begränsat med win2k Advanced Server. Kan ha fel dock.

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Samma sak med IIS och win2k. Däremot så tror jag att det inte är begränsat med win2k Advanced Server. Kan ha fel dock.

Jo du har lite fel där. Finns inga större begränsningar
Defaultvärdet är 1000 anslutningar, men man kan ändra om man vill, både öka/minska

Man kan även göra inställning på hur många hits man beräknar/dag
standardvärdet är under 100000 men kan justeras efter tycke och smak (läs RAM minne)
Här finns info:
www.http://support.microsoft.com/Support/ServiceWare/IIS/iis40

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)