webForumDet fria alternativet

uppdatera mha checkboxar

ASP

5 svar · 247 visningar · startad av Gimbo

Medlem sedan dec. 20001 626 inlägg
Frågan#1

hejsan,

Har en tabell i databasen (status) som är satt till ja/nej och jag vill via en admin sida där jag loopar ut poster som är falska kunna uppdatera dessa o göra de sanna via checkboxar så att man kan göra flera sanna via att merkera flera checkboxar. Just nu loopar jag igenom alla poster och sedan sätter jag in checkboxar vid varje post, som alla har namnet godkann och ett unikt value, dvs id-numret är värdet på checkboxen, så här ser koden ut

<input type="checkbox" name="godkann" value="<%=rs("ID")%>">

detta finns vid varje post och SQl-satsen ser ut spå här

SQL = "UPDATE tblAnnonser set status=TRUE WHERE godkann IN (' "&Request.Form("godkann")& "') "
set rs = connect.execute(SQL)

men det fungerar inte får detta felmeddelande:

Det har inte angetts något värde för en eller flera nödvändiga parametrar.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Heter ditt ID-fält godkann?

SQL = "UPDATE tblAnnonser set status=TRUE WHERE godkann IN ("&Request.Form("godkann")& ") "
set rs = connect.execute(SQL)

Vad är skillnaden mellan din o min sql sats? förrutom att enkelfnuttarna e borta? skall de vara borta?

vilket fält syftar du på? det i databasen heter ID, vilket jag lägger in som value till checkboxarna som loopas oxå

oki tack det löste sig, ändrade godkann till ID som du va inne på, tackar

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Strålande!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Gimbo skrev:

Vad är skillnaden mellan din o min sql sats? förrutom att enkelfnuttarna e borta? skall de vara borta?

Ja, de ska vara borta. ID:n är ju tal, och skall inte ha apostrofer runt sig. Dessutom, eftersom du lagt till apostrofer runt hela klabbet, så tolkas ju den kommaseparerarade listan som ett enda strängvärde, vilket ju inte var det du ville.

mvh

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)